Selvom Lauritz.com i februar præsenterede et årsregnskab, der skuffede omverdens forventninger, tror afgående CEO Mette Rode Sundstrøm på ny vækst. Særligt Tyskland er et af de markeder, der skal levere fremgang for auktionshuset, hvor der planlægge fysiske kontorer i alle større tyske byer. Læs hvordan ledelsen vil gribe det an.
Selv om Lauritz.com med årsregnskabet for 2016 leverede et beskedent overskud på knap 12 millioner kr. mod et underskud året før, viste omsætningen et fald på 2,5 procent til 219 millioner kr. Selv fremhæver afgående CEO Mette Rode Sundstrøm, som stopper ”i løbet af 2017”, i stedet fremgangen i auktionsomsætningen til en milliard kr. som det vigtigste parameter. Hun oplyser, at virksomheden især skal vokse ved at ekspandere på det store tyske marked.
Vil en ny CEO betyde et strategiskifte i forhold til det tyske marked?
”Nej, den nye CEO vil forfølge den eksisterende strategi for det tyske marked. Jeg forbliver som CEO, indtil en ny er på plads i løbet at året. Derefter er planen, at jeg overgår til en plads i bestyrelsen for at arbejde med blandt andet netop strategi og opkøb,” siger Mette Rode Sundstrøm til Økonomisk Ugebrev.
Hvordan skal I skabe mere omsætning i Tyskland?
”Det tyske marked skal bidrage med at øge omsætningen fra auktionshuse i de største byer i Tyskland. Selvfølgelig skal vi præstere organisk vækst i de bestående auktionshuse, men de store væksthop i omsætning kommer, når vi etablerer os i nye byer.”
Hvorfor skal I lige vokse på det tyske marked?
”Det tyske marked passer med vores evne til at etablere fysiske auktionshuse. Mange tænker kun på Lauritz.com som en online platform, fordi det er der, køberne møder os. Men lige som alle andre i auktionsbranchen er vores udfordring at få tilstrækkeligt mange varer ind fra sælgere til online salg. Og sælgerne skal kunne møde os lokalt i Tyskland. Vi tror på, at det tyske marked er modent til at etablere fysiske auktionshuse med online salg. Så det er et af de næste store vækstmarkeder for os. Den langsigtede plan er at være i alle store tyske byer. Vi har auktionshuse i Hamborg, Köln og Düsseldorf. Og vi har indgået partnerskab i Frankfurt, der har åbnet i marts.”
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 07/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.