Lego indfører en slags parallel ledelsesstruktur med en ny enhed, der skal varetage ejerinteresserne i legetøjsvirksomheden. Det gør koncernen mere indviklet, og det kan skabe flere konkurrerende magtcentre i Kirkbi / Legogruppen. Det ligner en midlertidig løsning, konkluderes det i denne analyse.
Hvor bor magten egentlig i Lego fremover? I bestyrelsen? I direktionen? I ejerselskabet Kirkbi og hos dets ledelse? Eller hos majoritetsaktionæren i Kirkbi, Kjeld Kirk Kristiansen?
Nej, fremover skal magten nærmest, kan man forstå, ligge i Lego Brand Group, en ny særlig enhed uden for alle disse instanser. Denne særlige enhed bliver helt central i den reorganisering af Legos topledelse, der blev varslet i denne uge.
Reorganiseringen medfører, at den hidtidige topchef Jørgen Vig Knudstorp bliver arbejdende formand for Lego-koncernens bestyrelse, hvor Kjeld Kirk Kristiansens søn, Thomas Kirk Kristiansen, siden maj i år har været næstformand. Legos hidtidige Chief Operations Officer (COO) Bali Padda bliver ny topchef for Lego. Det er en nogenlunde traditionel omrokering, der er til at forstå.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 22/2016.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.