Interview med chefen for Boston Consulting Group i Danmark: Digital transformation er i dag på alle danske topchefers agenda. Alle ved at det er noget, der skal ageres på. Arbejdet er langsomt, og kun sjældent forankret i bestyrelserne, fortæller Lars Fæste i dette interview.
ØU: Hvor langt er danske virksomheder kommet med at tænke i ”digital transformation”? LF: Mange virksomheder har taget et første skridt ved at forsøge at sætte noget op, som giver en bedre forbindelse til – og dialog med – virksomhedens kunder. Eksempelvis e-handelsplatforme og bedre kommunikation med kunderne på f.eks. kundeservice, så kundeoplevelsen bliver bedre. Mange danske virksomheder er også i gang med at digitalisere deres interne forretningsprocesser. Generelt er det det tema, som står højest på de daglige ledelsers agenda.
En fuldbyrdet digital transformation kan jo virke meget uoverskuelig at komme i gang med. Hvordan anbefaler I, at virksomhederne går til opgaven, når I er på som rådgivere? Vi gør os til talsmand for en tilgang, hvor virksomheden relativt hurtigt får testet nogle konkrete digitale forbedringer af i forhold til kunderne. Typisk anbefaler vi ikke, at man tager et skridt tilbage, udarbejder en stor forkromet plan og et roadmap og kaster sig ud i den helt store omstillingsproces over flere år. Vi tror mest på en mere agil model, hvor man hurtigt forsøger at finde ud af, hvor der er mest merværdi at hente for forretningen. Er det i relation til kundeoplevelsen? Eller er det omkring andre digitale processer? Startpunktet er at lancere nogle minimalistiske løsninger – Minimul Viable Products – som så optimeres hen ad vejen, samtidig at man lærer, hvordan tingene fungerer. Agilitet og opstartsmentalitet er vigtigt i en verden der forandrer sig konstant og hvor man ikke kan regne ud hvor vi er henne om 3 månder. Vi tror på det man populært kalder ”fail fast and fail cheap.”
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 17.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele interviewet. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.