De seneste måneder har demonstreret, at offentliggørelsen af nye eller opdaterede strategier får stadig større betydning som et signal til virksomheders stakeholdere, ikke mindst aktionærer, men også internt i organisationen. Det er snart blevet en selvfølgelighed, at ny-udnævnte CEO’er i børsnoterede selskaber skal offentliggøre nye, forandrende og lovende strategier – og at offentliggørelsen skal løfte aktiekursen. Her er de mest aktuelle eksempler:
TDC’s nye topchef Pernille Erenbjerg har varslet snarlig offentliggørelse af ny strategi for selskabet. Rockwools nye direktør Jens Birgersson har skullet levere en ny strategi, Lundbecks nye chef Kaare Schultz har leveret en ny strategi, og Carlsbergs nye direktør Cees ’t hart vil snart levere ny strategi.
Topchefer identificeres i stigende grad med en særlig strategi. Sådan har det måske altid til en vis grad været. Men det nye er, at der skal være så demonstrativt, og at det skal ske så hurtigt. Og jo hurtigere, des bedre for aktiekursen, tilsyneladende.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 36.