Ja, der kan være grund til optimisme. Når Lundbeck-aktien onsdag steg 20 procent, kan det dels skyldes at kvartalsregnskabet var bedre end ventet, og dels at nogle spekulanter kom i en short-klemme. Men en kursstigningen kan med rimelighed også delvist forklares med, at Novo Nordisks tidligere COO Kåre Schultz er udnævnt til ny CEO for Lundbeck-koncernen.
Når nyudnævnelsen bliver opfattet så positivt, er det naturligvis til dels på grund af personen Schultz. Men nok så meget er det fordi en hel stribe danske virksomheder i de seneste år har demonstreret, at en opsigtsvækkende udskiftning på toplederposten rent faktisk har effekt – og tilsyneladende bedre effekt end tidligere. Efter uskiftninger i toppen har virksomheder som A.P. Møller-Mærsks Maersk Line, Vestas, Coloplast, Lego, Pandora, GN Store Nord og adskillige andre i løbet af det seneste halve årti præsteret markante resultatforbedringer.
Det er naturligvis ikke på forhånd givet, at Kåre Schultz kan gøre det samme for Lundbeck. Men forventningen til, hvad en ny ledelse og en ny strategi kan betyde, er blevet større, end den var i dette årtusindes første årti, hvor ledelsers store planer og visioner tit blev modtaget med et skuldertræk.