Den første danske FirstNorth børsnotering i mere end 10 år indskriver sig på perfekt vis i flere globale megatrends. Den danske car-sharing virksomhed GreenMobility vil lukrere på urbanisering, øget efterspørgsel på bæredygtige transportløsninger samt den stigende interesse for deløkonomiske koncepter.
Analyse: Timingen ser således ud til at være den helt rigtige for stifter og hovedaktionær Henrik Isaksen – uanset om næste fase er fortsat forretningsudvikling, som prospektet lægger op til, eller salg til en konkurrent eller eventuelt samarbejdspartneren Renault.
Markedet for bybilordninger er i kraftig vækst, og identiteten som børsnoteret virksomhed er formentlig mere værd end de ni mio. kroner, som noteringen har kostet i honorarer og salærer. Konkurrencen er nemlig benhård og udspiller sig mellem de helt store globale bilselskaber som fx Avis (ZipCar), BMW (DriveNow) og Daimler AG (Car2go). I et selskab, hvor det handler om at byde sig til for moderne millionbyer, såkaldte smartcitys, er det en barrier at være sårbar eneaktionær, sådan som bestyrelsesformand Henrik Isaksen hidtil har været det. Ud over de omkring 60 mio. kr. som børsnoteringen har indbragt, så er noteringen i sig selv vigtig for virksomhedens forhandlingsposition. For GreenMobilitys produkt står faktisk stærkt ved at gøre det både brugervenligt og billigt for moderne byboere at få adgang til ”Din ByBil”. Dertil kommer, at selskabet, modsat sine internationale konkurrenter, udelukkende benytter el-biler med grøn el fra E-ON. Det er der faktisk ikke andre, der på nuværende tidspunkt kan tilbyde, og det vil mange europæiske byer finde attraktivt.
Det ligner derfor umiddelbart en potentiel indbringende fremtid for GreenMobility på markedet for bybiler, som ifølge både McKinney og Boston Consulting Group p.t. fremviser tocifrede vækstrater.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 12/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.