Antallet af sager, som indbringes for Revisornævnet, er faldende. Men til gengæld idømmes revisor bøde eller anden sanktion i hele 84 procent af de sager, som nævnet tager op. 2/3 dele af sagerne kom fra offentlige myndigheder. Fungerer klagesystemet efter hensigten?
I kun 16 procent af de behandlede sager frifindes revisor, fremgår det af Revisortilsynets årsberetning for 2015. Ifølge årsberetningen modtog nævnet sidste år 108 nye sager, hvilket var et fald i forhold til 2014 med 124 nye sager. Det konstateres, at den faldende tendens efter det ekstraordinært store antal sager i 2013, ser ud til at holde. Ved udgangen af 2015 var der 78 verserende sager, mod 114 ved udgangen af det foregående år. Nævnet har i løbet af 2015 afsluttet 144 sager.
Ifølge statistikken kommer langt de fleste klagesager fra offentlige myndigheder, især fra Revisortilsynet og Erhvervsstyrelsen, der indgiver de fleste klager. Sidste år indgav offentlige myndigheder 67 af de modtagne 108 klager, altså knap 2/3 dele af alle sager. Det oplyses, at nævnet sidste år pålagde bøder for i alt 3.465.000 kr.
Statistikken rejser spørgsmålet om, hvorvidt systemet fungerer. Eller med andre ord: Det virker påfaldende, at revisor har fejlet på den ene eller anden måde i over 80 procent af de indbragte sager. Det kunne indikere, at det samlede omfang af fejlsager fra revisors hånd er mangefold større, men at de blot aldrig når Revisornævnets bord.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 22/2016.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.