Kunstig intelligens og robotter er fundamentalt ved at ændre arbejde og ledelse, herunder den måde virksomheder tænker operationel strategi på. Medarbejderen bliver en selvkørende agent, og lederen skal styre vekselvirkningen mellem individer og datastrømme, vurderer Forrester i ”The Future of Jobs, 2025, Working Side By Side With Robots.”
Medarbejdernes rolle vil fokusere på de unikke menneskelige egenskaber. En salgsmedarbejder i detailhandlen skal således indtage en værtsrolle, hvor jobbet først og fremmest handler om relationer. Samtidig skal medarbejderne vænne sig til en ny arbejdsdeling. En virtuel assistent vil tage sig af opgaver som analyse, research og scenarier. Medarbejderens job er at få mest muligt ud af samarbejdet.
Aktuelt topper udviklingen på Gartners Hype Cycle, og pengene flyder. Tal fra CBInsights/Bloomberg fortæller om en mangedobling af venture kapital til Artifical Integgigence (AI), og antallet af startups er vokset tilsvarende.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 2.