Fra nu af og de næste fire fem måneder afgøres det, hvordan mange nye bestyrelsespladser besættes på forårets generalforsamlinger. Men hvordan sker udvælgelsen? Og efter hvilke kriterier. Økonomisk Ugebrev har bedt advokat Ole Borch om en kommentar baseret på hans mangeårige erfaring i erhvervslivet. Hans overskrift afspejler, at der ved valg af nye bestyrelsesmedlemmer er flere veje at gå – men at den ene vej nok er mest givtig.
Valg af bestyrelsesmedlemmer til erhvervslivets bestyrelser er vigtigt, fordi virksomhedernes øverste ledelsesorgan ofte afgør forskellen mellem succes og fiasko. Som advokat for erhvervslivet gennem flere årtier har jeg oplevet mange måder at besætte ledige bestyrelsesposter på, og set mange bestyrelser som ikke kunne løfte opgaven. Så dette indlæg er baseret på mange års erfaring, og altså ikke på videnskab eller store undersøgelser.
Jeg har de seneste 10 – 15 år været med til at anbefale bestyrelsesmedlemmer og med til at antage bestyrelsesmedlemmer. Og – må jeg indrømme – uden at gøre mig de ekstra tanker, som man gør sig, når man bliver bedt om at sætte tankerne på tryk. Men når jeg nu opsummerer for mig selv, så er det bemærkelsesværdigt, at når det gælder direktører, og når det gælder ledende funktioner, så vil bestyrelsesformanden eller virksomhedsejeren ofte gerne bruge en professionel rekrutteringskonsulent til at finde den rette person.
Men når det gælder virksomhedens øverste besluttende organ, så er de fleste typisk mere tilbageholdende. Eller sagt på en anden måde: Det er min opfattelse, at i langt de fleste selskaber sker rekrutteringen af nye bestyrelsesmedlemmer i al væsentlighed i det personlige netværk. Det kan være ejerens netværk. Det kan være i den øvrige bestyrelses netværk. Det kan være personer, der er blevet konkret anbefalet til ejeren eller bestyrelsen. Men det sker som hovedregel altså ikke ved, at man går til rekrutteringsfirmaer og får defineret en profil og gennemført en professionel søgeproces. Det er min tese, at andelen af bestyrelsesmedlemmer, der vælges på baggrund af en professionel søgeproces, er forsvindende lille.
Og hvorfor så det?
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 20/2016.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.