Ledelsen af TDC forskrækkede i den forgangne uge sine omgivelser med meddelelsen om at teleselskabet vil købe det norske kabel-TV-selskab Get for 12,8 mia. kr. Udover almindelig forbløffelse førte meddelelsen til et umiddelbart fald i TDC-aktien på 10,5 % (faldet svandt senere på ugen ind til et fald på 7 %) samt til, at TDC fik en lavere kreditrating.
Der ses ofte et vist kursfald i virksomheder, der køber stort op. Men faldet blev denne gang forstærket af, at for mange investorer betød opkøbet, at TDC fik en ny profil og en ny strategi. Selskabet satte udbyttet ned, og aktierne kunne dermed ikke længere betragtes som en slags obligation med et årligt afkast på op mod 10 %.
Samtidig blev der skabt usikkerhed om, hvorvidt TDC nu fremover igen vil købe stort op – og dermed yderligere forfølge en strategi, der tidligere blev betragtet som udelukket af de fleste markedsdeltagere. Det kan virke som om TDC’s topledelse – bestyrelsen og direktionen med henholdsvis Vagn Sørensen og Carsten Dilling i spidsen – ikke helt var klar over, hvor meget de ville overraske markedet med deres meddelelse.
Abonnenter kan læse hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 16. Er du ikke abonnent, kan du prøve 3 uger gratis her