Kommentar: Der skal godt med fyringer og besparelser med i recepten, før markedet tager godt imod strategier og tanker med afsæt i digital transformation. Er investorerne for regnearksfikserede – eller har finanskrisen efterladt os med for mange topledere, som ikke tør eller kan overbevise med visioner for vækst, eksempelvis via digital transformation? Måske fordi topledelserne endnu ikke rigtig forstår, hvad den type for transformation indebærer.
Jo større konkrete besparelser en ny strategi eller transformationsplan indeholder, des bedre tager markedet imod den. Den tendens tegner sig tydeligt i en gennemgang, som Økonomisk Ugebrev har foretaget af fremlæggelsen af en række strategiplaner og markedets reaktion på dem. Når planerne indebærer store og hurtige besparelser, så stiger kursen efterfølgende. Men hvis virksomhederne fokuserer mere bredt på deres visioner for fremtiden, så er markedet derimod tæt på at være uinteresseret, og kursreaktionen er som oftest stærkt begrænset, hvis ikke direkte negativ.
Carlsberg og Rockwool har begge inden for det seneste års tid fremlagt nye strategiske planer. Fremlæggelsen er i begge tilfælde nærmest blevet delt i to: Først blev besparelserne varslet og nogle måneder efter kom der en nærmere gennemgang af visionerne i strategien.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 21/2016.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.