Det overraskende udfald af det amerikanske præsidentvalg, og af flere andre folkeafstemninger i den vestlige verden, indeholder en lære om det hypede ”big data” tema, herunder om meningsmålinger. Konklusion: ”big data” kan nok bringe større viden – men indeholder også nye faldgruber.
Det blev i brede kredse mødt med vantro, da Trump vandt det amerikanske præsidentvalg for en måned siden. Endnu efter valghandlingen var afsluttet i de første delstater, var Hillary Clinton klar favorit hos bookmakere og lignende.
Men i virkeligheden burde det ikke have overrasket på dét tidspunkt, for de sidste meningsmålinger viste en svag overvægt til den republikanske outsider. Herhjemme druknede medieomtalen af disse målinger blot i en diskussion om statistiske usikkerhedsmarginer. De fleste eksperter antog, at Trump nok ville tabe alligevel, om ikke andet så i kraft af valgmandssystemet.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 22/2016.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.