Ifølge McKinsey slår det fejl i syv ud af ti tilfælde, hvor virksomheder radikalt prøver at transformere sig. Men det er ikke et argument for at lade være, for ofte er alternativet til en succesfuld transformation en langtrukken død.
Forestil dig en pilot i SAS, der en dag bliver sat ind i et kampfly. Hele hans uddannelse og rutine tilsiger ham at vægte sikkerhed og stabilitet højest, og under det nye pres vil han instinktivt søge mod de kendte reaktionsmønstre – med fatale konsekvenser, hvis han faktisk kommer i kamp, hvor der er behov for en helt anden mentalitet.
Det er McKinsey, der i en artikel på sin hjemmeside bruger billedet til at forklare, hvorfor det så ofte går galt med virksomheders digitale transformation. Altså de virkelig store forandringer, der ikke nødvendigvis er begrundet i en speciel aktuel trussel eller mulighed, men blot at tiden i almindelighed er ved at løbe fra den gamle forretningsmodel, så noget må gøres. Det er en uvant situation for en topledelse, der ellers har administreret en going concern, hvor kontinuitet er et af de vigtigste begreber.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 21/2016.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.