Mærsks nye topchef Vincent Clerc vil nu skære hårdt i omkostningerne. Blot han kommer halvvejs ned mod 2019-niveauet, vil det betyde besparelser på et pænt tocifret milliardbeløb. Udsigt til en yderligere nedtur i containermarkedet og stærkt vigende resultater i resten af 2023 og i 2024 gør det nødvendigt for Mærsk at spare – og at Vincent Clerc nu får bevist, at hans integrationsstrategi virker, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
A.P. Møller-Mærsk er ved at gøre klar til en voldsom nedtur på markedet for containertrafik. Modsvaret er til dels offensivt ved dels at fortsætte med at integrere logistik og søtransport af containere og udbygge it-systemet. Dels at gennemføre store milliardbesparelser. Målet er at skære et betydeligt tocifret milliardbeløb af omkostningerne.
Maersk har brug for et benchmark for spareambitionen, og det benchmark bliver unit costs i 2018 eller 2019, understregede CEO Vincent Clerc på en telefonkonference efter Q1-regnskabet. Han erkendte, at det er usandsynligt, at Mærsk kan presse enhedsomkostningerne i containerrederiet helt ned til 2018-19-niveauet igen, men et stykke af vejen kan også hjælpe gevaldigt på lønsomheden.
Enhedsomkostningerne er øget godt 30 pct. siden 2019 – vel at mærke beregnet med en konstant udgift til brændstof, der ellers i denne periode også er steget betydeligt.
Hvis man lægger målsætningen om at nå helt tilbage til 2019-niveauet for unit costs for de transporterede containere til grund for en ”bagsiden af en konvolut”-udregning, så når man frem til, at der skal spares 5-600 USD per transporteret 40 fods (FFE) container.
Da Mærsk transporterer 11-13 mio. containere om året, skal Mærsk alene i containterrederiet sigte mod en besparelse på op mod 5500 mio. USD – eller cirka 37 mia. kr. i forhold til omkostningsniveauet i 2022. Blot Mærsk skal halvvejs ned mod sparemålet, vil det altså kræve besparelser på 17-18 mia. kroner.
Udsigterne for resten af 2023 gør sparekampagnen påtrængende. Nok kunne transportkoncernen i første kvartal aflevere et – efter omstændighederne – stærkt resultat. Faldet i kvartalets EBIT-driftsindtjening var ”kun” til 2,3 mia. USD fra 7,1 mia. USD.
Men både analytikere og Mærsk-ledelsen vurderer, at resten af 2023 – især andet halvår – vil blive meget værre. Efter en god del af årets indtjening nu er hentet hjem, er konsensusforventningen til driftsindtjeningen andet halvår meget lav – og for sidste kvartal er analytikernes median- og gennemsnitsforventning et negativt driftsresultat. Analysefirmaet Drewry, der følger shippingbranchen, forudser i en analyse, at driftsindtjeningen i verdens containerrederier set under ét vil falde fra det historisk høje niveau på 296 mia. USD sidste år til 16,5 mia. USD i 2023 for derefter at falde til minus 10 mia. USD i 2024.
En meget stor mængde ny tonnage vil i år og næste år strømme ud på markedet, og ældre tonnage bliver ikke skrottet i det tempo, som Drewry tidligere havde ventet. Da containertrafikken desuden ikke længere vil have de problemer med forsinkelser og overbelastede havne, som prægede 2022, kan branchens globale effektive kapacitet i år stige med 25 pct.
Selvom raterne ser ud til at have bundet de seneste uger, vil de derfor blive presset yderligere ned. Nogle analytikere forudser, at konkurrencen i branchen i 2025 vil blive yderligere forstærket, når Mærsk og branchens største aktør, Mediterranean Shipping Co. (MSC), ophæver samarbejdet.
Mærsk er allerede gået i gang med at spare. Det velkendte sparevåben slow steaming, der sparer bunkerolie, er allerede sat ind og vil i sig selv bidrage til at mindske kapaciteten i branchen. Rederiet har i første kvartal lagt rutenettet om og kan dermed – fremgår det – mere dynamisk styre kapaciteten.
Desuden kan opløsningen af de kødannelser, der i 2022 prægede de vigtigste ruter og havne, også sænke omkostningerne. Men Mærsk-ledelsen erkender tilsyneladende, at dermed er det ikke gjort. I en situation, hvor rederiet også skal øge sine investeringer – især i mere klimavenlige skibe – skal der som varslet træffes ”hårde beslutninger”.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.