Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Mærsk: Knudepunktet Hamburg Havn overtages af konkurrent

Morten Sørensen

fredag 29. september 2023 kl. 11:40

Mærsk

Gianluigi Aponte – patriarken bag verdens største containerrederi, MSC – er tæt på at få en dominerende indflydelse på Hamborgs havneselskab HHLA. Det har gjort hans ærkerival, tyske Klaus-Michael Kühne, rasende. Men det er også særdeles tankevækkende for store danske transportvirksomheder som Mærsk, DSV og DFDS og for det øvrige danske erhvervsliv. Hamborgs havn er et knudepunkt for handelen i Nordeuropa og den vigtigste havn for den danske import- og eksportorienterede industri, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen.

Klaus-Michael Kühne ”skummer” ifølge tysk presse af vrede. Den 86-årige tysk-schweiziske patriark kontrollerer Europas største logistikvirksomhed Kühne & Nagel (DSV’s vigtigste konkurrent) og er samtidig storaktionær i containerrederiet Hapag-Lloyd og i flyselskabet Lufthansa.

Kühne (der ifølge Forbes skal være god for 33,5 mia. US-dollar) ”skummer”, fordi Hamburgs bystyre onsdag oplyste, at verdens største containerrederi, MSC, sigter mod at erhverve 49,9 pct. af A-aktierne i Hamborgs havneselskab HHLA som led i et strategisk partnerskab med byen. Det vil give MSC betydelig indflydelse i forhold til den ikke-professionelle medejer, byen Hamborg, der får 50,1 pct. MSC er ejet af den anden store europæiske transport-patriark, den 83-årige italiensk-schweiziske Gianluigi Aponte. Dealen mellem Hamborg og MSC passer ikke Klaus-Michael Kühne, der er født og opvokset i Hamborg. ”Denne løsning er en fornærmelse mod især Hapag-Lloyd som største bruger og dermed som største rederikunde i Hamborg havn”, sagde han onsdag. Kühne havde i tirsdags meddelt Frankfurter Allgemeine Zeitung, at han sammen med Hapag-Lloyd gerne vil overtage HHLA for at sikre, at havneselskabet fortsat er knyttet til Hamborg.

Havnefaciliteterne i Hamborg har tidligere på året været et omstridt emne. I foråret solgte bystyret i en langt mindre handel en fjerdedel af en af havneselskabets terminaler i Hamborg til det kinesiske statsrederi Cosco. Det gav en voldsom debat om risikoen for kinesisk indflydelse på landets infrastruktur.

Handelen med MSC er langt mere omfattende. Den gælder 49,9 pct. af hele havneselskabet HHLA, der driver Europas tredjemest omfattende havnefaciliteter – efter dem i Rotterdam og Antwerpen. HHLA omsatte i 2022 for 11,8 mia. kr. i terminalerne ved Hamborg. Det er meget for et enkelt havneselskab. Hele det Mærsk-ejede APM Terminals med 59 terminaler omsatte i 2022 for 31 mia. kr.

Hamborg-havnens betydning er større, end omsætningstallet antyder. Havnen er et knudepunkt for en stor del af udenrigshandelen i hele det nord-, nordøst- og centraleuropæiske område. Hamborg er blandt andet den vigtigste havn for hele den import- og eksportorienterede danske industri.

Om det umiddelbart vil betyde noget for MSC’s rivaler som Hapag-Lloyd, Kühne & Nagel, Mærsk, DSV og DFDS – eller for danske eksportører og importører – at MSC får en stor post i havneselskabet, er et åbent spørgsmål.

Men Hans-Michael Kühne tillægger åbenlyst ejerskabet betydning, og for tysk politik og erhvervsliv har det altså tidligere også været vigtigt at begrænse kinesisk indflydelse på havnen. Så på lidt længere sigt er ejerskabet af dette vigtige knudepunkt uden tvivl vigtigt.

Havnen er en af de vigtigste brikker, som det er muligt at købe sig indflydelse på i den nordeuropæiske transport-infrastruktur. Havnene i Rotterdam og Antwerpen er stadig i fast offentligt ejerskab. Nu er der åbnet for et større spil om især den tyske offentligt ejede transportsektor. Den næste brik, der kan komme i spil, er logistikselskabet DB Schenker, der er ejet af Deutsche Bahn og dermed af den tyske forbundsrepublik. Både danske DSV og Hans-Michael Kühne har meldt sig som mulige interessenter her.

Klaus-Michael Kühne og Hapag-Lloyd har allerede reageret mere håndfast end ved at ”skumme” af vrede. ”Vi afvikler i øjeblikket næsten 100 pct. af vort volumen til Centraleuropa over Hamborg”, sagde Hapag-Lloyds topchef Rolf Habben Jansen torsdag til Reuters. Men nu kan han forestille sig et ”scenario, hvor det kun er 70 eller 80 pct.” Han mener dog ikke, at det vil være i Hapag-Lloyds interesse at gå i samarbejde med Klaus-Michael Kühne om at afgive et modbud til MSC.

Og om Kühne virkelig slår til og byder imod MSC er langt fra givet. Før MSC-buddet skulle han have været klar til at give cirka 500 mio. euro for en majoritet i HHLA. Men MSC vil nu betale 6-700 mio. euro for halvdelen af havneselskabet, og Klaus-Michael Kühne er kendt for kun at købe aktier, når han kan få dem billigt.

Morten A. Sørensen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Controller med fokus på bæredygtighed til Koncernregnskab i Sampension
Region Hovedstaden
Sydbank søger Privatrådgiver til Kgs. Lyngby
Kgs. Lyngby
Senioranalytiker / Porteføljemanager til infrastrukturinvesteringer
Hellerup
Kommunikationschef til Københavns Professionshøjskole
København
Dyrenes Beskyttelse søger erfaren projektleder til kampagner
Søborg
Data Scientist til nyoprettet AI-afdeling i AP Pension
København
Privatrådgiver til Djursland Bank
Lystrup
Kommunikationschef til Hospitalsstaben, Aarhus Universitetshospital
Aarhus

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

Køb Danmarks 100 Rigeste 2024
i lækker printudgave

Du kan købe den i 7Elevens kiosker eller bestille den hos [email protected] eller ved at ringe på +45 31323299.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank