Gianluigi Aponte – patriarken bag verdens største containerrederi, MSC – er tæt på at få en dominerende indflydelse på Hamborgs havneselskab HHLA. Det har gjort hans ærkerival, tyske Klaus-Michael Kühne, rasende. Men det er også særdeles tankevækkende for store danske transportvirksomheder som Mærsk, DSV og DFDS og for det øvrige danske erhvervsliv. Hamborgs havn er et knudepunkt for handelen i Nordeuropa og den vigtigste havn for den danske import- og eksportorienterede industri, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen.
Klaus-Michael Kühne ”skummer” ifølge tysk presse af vrede. Den 86-årige tysk-schweiziske patriark kontrollerer Europas største logistikvirksomhed Kühne & Nagel (DSV’s vigtigste konkurrent) og er samtidig storaktionær i containerrederiet Hapag-Lloyd og i flyselskabet Lufthansa.
Kühne (der ifølge Forbes skal være god for 33,5 mia. US-dollar) ”skummer”, fordi Hamburgs bystyre onsdag oplyste, at verdens største containerrederi, MSC, sigter mod at erhverve 49,9 pct. af A-aktierne i Hamborgs havneselskab HHLA som led i et strategisk partnerskab med byen. Det vil give MSC betydelig indflydelse i forhold til den ikke-professionelle medejer, byen Hamborg, der får 50,1 pct. MSC er ejet af den anden store europæiske transport-patriark, den 83-årige italiensk-schweiziske Gianluigi Aponte. Dealen mellem Hamborg og MSC passer ikke Klaus-Michael Kühne, der er født og opvokset i Hamborg. ”Denne løsning er en fornærmelse mod især Hapag-Lloyd som største bruger og dermed som største rederikunde i Hamborg havn”, sagde han onsdag. Kühne havde i tirsdags meddelt Frankfurter Allgemeine Zeitung, at han sammen med Hapag-Lloyd gerne vil overtage HHLA for at sikre, at havneselskabet fortsat er knyttet til Hamborg.
Havnefaciliteterne i Hamborg har tidligere på året været et omstridt emne. I foråret solgte bystyret i en langt mindre handel en fjerdedel af en af havneselskabets terminaler i Hamborg til det kinesiske statsrederi Cosco. Det gav en voldsom debat om risikoen for kinesisk indflydelse på landets infrastruktur.
Handelen med MSC er langt mere omfattende. Den gælder 49,9 pct. af hele havneselskabet HHLA, der driver Europas tredjemest omfattende havnefaciliteter – efter dem i Rotterdam og Antwerpen. HHLA omsatte i 2022 for 11,8 mia. kr. i terminalerne ved Hamborg. Det er meget for et enkelt havneselskab. Hele det Mærsk-ejede APM Terminals med 59 terminaler omsatte i 2022 for 31 mia. kr.
Hamborg-havnens betydning er større, end omsætningstallet antyder. Havnen er et knudepunkt for en stor del af udenrigshandelen i hele det nord-, nordøst- og centraleuropæiske område. Hamborg er blandt andet den vigtigste havn for hele den import- og eksportorienterede danske industri.
Om det umiddelbart vil betyde noget for MSC’s rivaler som Hapag-Lloyd, Kühne & Nagel, Mærsk, DSV og DFDS – eller for danske eksportører og importører – at MSC får en stor post i havneselskabet, er et åbent spørgsmål.
Men Hans-Michael Kühne tillægger åbenlyst ejerskabet betydning, og for tysk politik og erhvervsliv har det altså tidligere også været vigtigt at begrænse kinesisk indflydelse på havnen. Så på lidt længere sigt er ejerskabet af dette vigtige knudepunkt uden tvivl vigtigt.
Havnen er en af de vigtigste brikker, som det er muligt at købe sig indflydelse på i den nordeuropæiske transport-infrastruktur. Havnene i Rotterdam og Antwerpen er stadig i fast offentligt ejerskab. Nu er der åbnet for et større spil om især den tyske offentligt ejede transportsektor. Den næste brik, der kan komme i spil, er logistikselskabet DB Schenker, der er ejet af Deutsche Bahn og dermed af den tyske forbundsrepublik. Både danske DSV og Hans-Michael Kühne har meldt sig som mulige interessenter her.
Klaus-Michael Kühne og Hapag-Lloyd har allerede reageret mere håndfast end ved at ”skumme” af vrede. ”Vi afvikler i øjeblikket næsten 100 pct. af vort volumen til Centraleuropa over Hamborg”, sagde Hapag-Lloyds topchef Rolf Habben Jansen torsdag til Reuters. Men nu kan han forestille sig et ”scenario, hvor det kun er 70 eller 80 pct.” Han mener dog ikke, at det vil være i Hapag-Lloyds interesse at gå i samarbejde med Klaus-Michael Kühne om at afgive et modbud til MSC.
Og om Kühne virkelig slår til og byder imod MSC er langt fra givet. Før MSC-buddet skulle han have været klar til at give cirka 500 mio. euro for en majoritet i HHLA. Men MSC vil nu betale 6-700 mio. euro for halvdelen af havneselskabet, og Klaus-Michael Kühne er kendt for kun at købe aktier, når han kan få dem billigt.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.