Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Mærsk: Sådan skal den enorme indtjening sikre fremtiden

Morten Sørensen

tirsdag 09. august 2022 kl. 7:00

Den enorme indtjening i A.P. Møller-Mærsk giver bestyrelsen og topledelsen en historisk mulighed for at positionere og sikre koncernen mange år frem. Så hvordan reagerer Mærsks ledelse på denne helt særlige udfordring? Det enkle svar er: Ved at satse på logistik, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.

Der tegner sig efterhånden et billede af, hvordan A.P. Møller-Mærsk ser ud i 2032.

Om ti år vil det være rimeligt at spørge, hvad Mærsk har fået ud af de enorme finansielle muligheder, der åbnede sig for koncernen i årene 2021-22. Hvordan forstod ledelsen med CEO Søren Skou og bestyrelsesformand Robert Uggla i spidsen at bruge den historiske styrke, som rekordindtjeningen giver?

Den frie pengestrøm er enorm, og en rentebærende gæld på omkring 100 mia. kr. i 2018 er forvandlet til en positiv nettoposition på godt 24 mia. kr. Også selvom der udbetales enorme udbytter til aktionærerne.

Mærsk vurderer selv – ligesom andre transportvirksomheder – at i fjerde kvartal vil markedet blive normaliseret. Den ultraprofitable cyklus kan have toppet med Mærsks EBIT-driftsindtjening på 16,3 mia. US-dollar (119 mia. kr.) i første halvår 2022.

Uanset hvordan en normalisering ser ud, så er markedet allerede på vej ned. Et vigtigt indeks for containerraterne, Drewry’s World Container Index, udviste i den forløbne uge et fald på to procent og var dermed faldet 29 procent i forhold til samme uge sidste år og lå 36 procent under toppen i september 2021. En noget anderledes fremtid trænger sig altså på.

Det første vigtige initiativ, som Mærsk tager i dette år, er opbygningen af en meget stor logistikdel, og fra kvartal til kvartal bliver det stadig mere tydeligt, hvor ambitiøs Søren Skou er for sin logistikforretning. Logistikdelen når en omsætning på omkring 100 mia. kr. i år og vokser hurtigt. På investorkonferencen efter udsendelsen af halvårsrapporten sagde han, at ”det betyder, at på et tidspunkt i dette årti vil vi have en større forretning i logistik, end vi har i Ocean i dag.”

Da omsætningen i Ocean-divisionen (containerskibene) ”i dag” eller i 2022 kan nå op på 400-430 mia. kr., er det et udsagn, der vil noget. Og det peger hen mod en Mærsk-koncern, der omsætter for måske 7-800 mia. kr. om året.

Søren Skou vil først og fremmest investere i organisk vækst i Logistik-delen, og han vil give den ekstra fart på ved at købe speciallogistikere for begrænsede milliardbeløb (i dollar), der kan tilføre nye kompetencer, og som kan lokke mange flere af de eksisterende Ocean-kunder til at købe mere omfattende transportløsninger hos Mærsk.

Vil det fungere? Nogle skeptikere har peget på, at når Mærsks logistikdel har så god fart på i øjeblikket, så skyldes det blandt andet det kaotiske marked, der får nogle kunder til at satse på udbydere, der kan tilbyde ekstra sikkerhed, fordi de, som Mærsk, selv råder over den nødvendige hardware i form af skibe og have.

Satsningen skal for alvor stå sin prøve, når markedet bliver mindre anspændt, og containerrederierne tjener mindre, og derfor giver de rendyrkede logistikudbydere bedre muligheder for at konkurrere på service og pris.

Det andet vigtige initiativ, som Mærsk for alvor har sat gang i gennem det seneste år, er investeringen i nye mere miljøvenlige skibe. Der er bestilt 12 store metanoldrevne skibe, der hver kan tage 16.000 TEU (20-fods containere), og der er her i sommer rygter om, at Mærsk er ved at bestille yderligere 12. Med en investering på i alt i 384.000 TEU er Mærsk kommet et stykke ad vejen med udskiftning af den containerskibsflåde på ca. 2,5 mio. TEU, som rederiet selv ejer.

Hvis hele Mærsks containerflåde skal skiftes ud til de priser, der senest er set, kan den samlede omkostning for Mærsk blive op mod 200 mia. kr. Mærsk har råd til at fremskynde udskiftningen af flåden med en fri pengestrøm, der alene i første halvår var på 94 mia. kr.

Det tredje vigtige initiativ, som Mærsk tager i disse år, er overførslen af en meget stor del af rekordindtjeningen til ejerne. Mærsk har ikke længere nettogæld og dermed kun begrænsede finansudgifter. Nettoresultatet i 2022 vil derfor formentlig omtrent modsvare driftsresultatet, som koncernen venter bliver på 226 mia. kr. Koncernen venter foreløbig, at omtrent 40 procent udbetales i udbytte – det bliver altså til et udbytte på 90 mia. kr. svarende til cirka 23 procent af den aktuelle markedsværdi.

Morten A. Sørensen

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Medarbejder til tilsynet med markedet for kryptoaktiver og betalingstjenester
Region H
CEO for Rejsekort & Rejseplan A/S
Region H
Spændende og alsidig stilling som økonomi- og administrationschef
Region Hovedstaden
Finance/Business Controller til Anzet A/S
Region Sjælland
Dansk Sygeplejeråd søger digitalt indstillet økonomimedarbejder med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z
Region Hovedstaden
Forbrugerrådet Tænk søger en ny direktør
Region Hovedstaden
INSTITUTLEDER PÅ AAU BUSINESS SCHOOL – Aalborg Universitet
Region Nordjylland
Økonom til tilsynet med realkreditinstitutter
Region H
Økonom til analyser af arbejdsmarkedet
Region H
Financial Controller til Process Integration ApS
Region Midt
Liftra ApS i Aalborg søger en Finance Controller med ”speciale” i Transfer Pricing
Region Nordjylland
Skatteministeriet søger kontorchef til Organisering og Governance
Region H
Udløber snart
SPARTA SØGER EN ERFAREN KOMMERCIEL CHE
Region H

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank