Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Mærsk: Tårnhøje klimaambitioner, men resultater udebliver

Claus Strue Frederiksen

onsdag 08. marts 2023 kl. 17:55

Ét gennembrud af teknisk modstand. Tre mere på vej

Fra 2020 til 2022 steg A. P. Møller–Mærsks samlede klimaaftryk med knap ni pct. – fra 71 til 78 mio. ton CO2. Selvom den danske rederigigant har fokuseret på klima og CO2-reduktioner i mange år, er det de seneste ti år ikke lykkedes at skabe permanente reduktioner. Tværtimod har selskabet bagudrettet måttet opjustere selskabets klimaaftryk markant. Mærsks klimakamp vidner om stigende grønne ambitioner. Men paradoksalt nok fandt de mest markante CO2-reduktioner sted i tiden inden koncernens første officielle klimamål i 2009, skriver redaktør Claus Strue Frederiksen i denne gennemgang af den danske rederigigants klimahistorie. Mærsks bæredygtighedschef, Lene Serpa, siger til Økonomisk Ugebrev, at de grønne resultater vil komme allerede i år.

CO2 emissions represent the main environmental impact of the A.P. Moller – Maersk Group (…). The Group is committed to fighting climate change and aspires to be recognised as a leader in environmental innovation and efficiency. (A. P. Møller – Mærsk, bæredygtighedsrapport, 2009)

Ifølge A. P. Møller–Mærsks nye bæredygtighedsrapport leverede rederigiganten i 2022 selskabets absolut højeste klimaaftryk til dato: 78 mio. ton CO2 (samlet set, dvs. scope 1, 2 og 3). En stigning på 8,5 pct. i forhold til 2020, hvor selskabet aftryk var på 71 mio. ton CO2.

I tidligere rapporter var 2020-aftrykket angivet til at være væsentligt lavere end senest oplyst, nemlig til 61 mio. ton CO2. En ny beregningsmetode betyder opjustering af 2020-aftrykket med ti mio. ton. En opjustering rederigiganten dog er helt åben omkring. Også 2021-aftrykket opjusteres i 2022-rapporten, nemlig fra 66 til 76 mio. ton CO2.

Omtrent samme øvelse finder sted i 2021-rapporten, hvor tidligere års CO2 aftryk blev opjusteret. I løbet af blot to år har Mærsk således opjusteret det samlede klimaaftryk for 2020 med 34 pct. fra 53 til 71 mio. ton CO2. For årene 2020 og 2021 er den samlede opjustering til dato på svimlende 28 mio. ton CO2. Til sammenligning var Danmarks forbrugsbaserede aftryk, der omhandler varer og tjenesteydelser brugt i Danmark (inkl. udenlandsk producerede produkter) i 2020 på 65 mio. ton CO2.

Økonomisk Ugebrev har spurgt A. P. Møller–Mærsk, hvorvidt selskabet forventer lignende opjusteringer af koncernens CO2-aftryk i de kommende år.

“In 2022, just as in 2021, we improved our methodologies for scope 3 calculations, allowing us to report more precise figures. This mainly touches our scope 3 emissions and we have restated previous year’s figures in line with our updated methodology. A key part of the improvement in methodology is a better way of calculating upstream emissions related to fuel production based on the FuelEU maritime standard. Scope 3 calculations remain an evolving science, and our footprint will continue to evolve with more accurate data, and due to acquisitions and changes in our business”, oplyser Lene Serpa, Head of Sustainability & ESG i A. P. Møller – Mærsk.

Metoden til at beregne koncernens klimaaftryk er således stadig under udvikling, hvorved det ikke kan udelukkes, at A. P. Møller–Mærsk også i de kommende år opjusterer CO2-aftrykket bagudrettet.

Udover at levere koncernens til dato absolut højeste klimaaftryk samt de indtil videre største bagudrettede aftryksopjusteringer er 2022 også året, hvor A. P. Møller– Mærsk præsenterer selskabets mest ambitiøse klimamål: Rederigiganten vil være net zero i 2040.

2022-målet er en markant opgradering af rederigigantens oprindelige net zero-plan, der blev præsenteret i 2018, og som gik på, at selskabets flådeaktiviteter skulle blive net zero i 2050 – målet blev således ikke blot rykket ti år frem. Det gik også fra at omfatte selskabets direkte udledninger bogført under scope 1 til også at omfatte scope 2 og 3, herunder det meget store aftryk fra værdikæden, der i 2022 opgøres til 56 pct. af rederigigantens klimaaftryk.

Det er ikke første gang, at A. P. Møller–Mærsk korrigerer koncernens klimamål. Siden selskabet fremsatte sit første officielle klimamål i 2009, er der foretaget seks markante ændringer. Bortset fra nedjusteringen af 2017-målet i 2018 er der tale om opjusteringer, hvor rederigiganten øger klimaambitionerne.

De voksende klimaambitioner har dog ikke ført til mærkbare CO2-reduktioner. Paradoksalt nok finder selskabets mest markante CO2-reduktioner sted mellem 2007 og 2009, dvs. i kølvandet på finanskrisen og inden koncernens første officielle klimamål præsenteres i 2009.

Claus Strue Frederiksen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank