Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Mærsk varsler storstilede opkøb efter udbytteaflysning

Morten Sørensen

mandag 19. februar 2024 kl. 11:55

Vincent Clerc

Mærsk er klar til nye store logistikopkøb efter en pause i 2023. Det er det underliggende signal i topchef Vincent Clercs overraskende melding om, at Mærsk nu er interesseret i tyske DB Schenker. Mærsk skal købe sig til mere konjunktursikkerhed. Aktiemarkedet synes ikke begejstret, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen.

Hvis man skal tro det anerkendte tyske Handelsblatt, har A.P. Møller-Mærsk været på en regulær lobbytur gennem det politiske Berlin. Forud for salget af DB Schenker – et datterselskab af statsejede Deutsche Bahn (DB) – ser avisen nu absolut Mærsk som en mulig køber. Men efter at interesserede købere nu har meldt sig hos sælgeren, står det også klart, at den danske transportgruppe vil komme i konkurrence med andre store rederi- og logistikvirksomheder og med adskillige kapitalfonde.

Uanset, om Mærsk får fat i DB Schenker, så har topchef Vincent Clerc givet et signal om, at koncernen efter en pause i 2023 igen er klar til at købe op i stor stil. Selvom 2024 og 2025 tegner meget problematiske for Mærsk, så har koncernen og hovedaktionær A.P. Møller Holding store finansielle reserver efter boomårene 2021 og 2022.

Strategisk ville DB Schenker markant forskyde omsætningstyngden i Mærsk fra søtransport af containere til det mere stabile marked for generelle logistikløsninger. 2023 har demonstreret, at markedet for søtransport svinger voldsomt, og at A.P. Møller-Mærsk er meget følsom over for udsvingene. Så hvis det ikke lykkes med DB Schenker, vil et eller flere opkøb af andre logistikvirksomheder logisk set være på Vincent Clercs dagsorden.

Foreløbig har opkøbet af en stribe logistikvirksomheder i årene 2022 og 2021 gjort Mærsk-koncernens omsætning mere konjunkturstabil end omsætningen i mere rendyrkede containerrederier som tyske Hapag-Lloyd – selvom indtjeningen i Mærsk slet ikke er stabiliseret på samme måde.

CEO Vincent Clerc understregede på investorkonferencen efter 2023-årsrapporten, at koncernens strategi er meget klar: ”Vi må diversificere vore omsætningsstrømme og vores indtjeningsstrømme mod den mere stabile og mindre volatile dele af forsyningskæden.” Og det vil stort set være alt uden for Ocean-divisionen med containertrafikken til søs.

Vincent Clerc understreger, at logistikvirksomheder som DB Schenker har opvist en mere modstandsdygtig indtjening i perioden efter covid. Men det har også gjort indtryk på Mærsk, at en af koncernens store rivaler i containertrafikken og logistik, CMA CGM, har haft held til at opbygge en logistikforretning, der overgår Mærsks.

Især udviklingen i CMA CGM illustrerer, at ”dissynergieffekterne” – for eksempel frafald af kunder, der vil have adskillige uafhængige leverandører – måske ikke bliver så store, som Mærsk-ledelsen havde frygtet.

En overtagelse af DB Schenker kan også – må man forstå på Clerc – forskubbe omsætningsbalancen i koncernens logistikdel fra forbrugervarer til industrileverancer og dermed bringe logistikken mere i balance med containerfarten. Netop behovet for også på den måde at ændre balancen i koncernen er en yderligere grund til, at Mærsk skal foretage flere opkøb i fremtiden. Det vil tage for lang tid, hvis koncernen organisk skal bygge nye kompetencer og et nyt kundegrundlag i logistikdelen op fra bunden.

Mærsk har ellers i 2023 stort set droppet at købe logistik. Koncernens betalte i 2023 kun 78 mio. USD for opkøb mod 5008 mio. USD i 2022, 889 mio. USD i 2021 og 735 mio. USD i 2020. Opkøbene er bremset op i 2023, blandt andet efter at ATP i slutningen af 2022 opfordrede Mærsk til at fokusere mere på at få aktionærværdi ud af de kostbare opkøb.

Mærsk er da også stadig i færd med at rationalisere og integrere sine opkøb fra 2022. På den baggrund kan man mene, at DB Schenker kommer på markedet, før det egentligt ville være optimalt for Mærsk. Men i den aktuelle situation vil det ifølge Vincent Clerc ikke være ansvarligt, hvis han og hans kolleger ikke ser på den tyske virksomhed.

Aktiemarkedet ser tilsyneladende med en vis skepsis på de nye opkøbssignaler fra Vincent Clerc. Mærsk B-aktien faldt i den efterfølgende uge med 16 pct. En suspension af det aktuelle aktietilbagekøbsprogram og en dyster prognose for 2024 presser også aktien ned.

DB Schenker kan give Vincent Clercs strategi et ordentligt skub frem. Men reelt vil synergi- og sparemulighederne ved et køb være større for DSV, Kühne & Nagel og måske DHL, der alle har meget store landbaserede tyske og europæiske logistikorganisationer.

Morten A. Sørensen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank