Fra Handelsbanken:
Black Friday effekt sænker detailsalget
• Detailsalget faldt med 0,7% m/m i oktober, tæt på vores forventning
• Faldet skyldes formentligt afventende forbrugere forud for Black Friday, men måske også at vi køber mere på udenlandske hjemmesider
• Sløj start på 4. kvartal, men formentligt kommer salget igen i november, trukket af Black Friday
‘Black Friday’ effekt sender detailsalg ned
Efter fremgang i butikkernes salg i både august og september kom detailsalget ned på jorden igen i oktober med et fald på 0,7% m/m. Det var tæt på vores forventning og svaghederne var da også blevet flaget i en skuffende udvikling i dankortforbruget i samme måned. Udviklingen giver en lidt sløj begyndelse på 4. kvartal for privatforbruget.
Før man blive alt for bekymret skal det dog understreges, at den negative udvikling formentligt kan tilskrives udsigten til det netop overståede Black Friday udsalg, som har givet anledning til tilbageholdenhed i forbruget i oktober. Tendensen til fald i detailsalget i måneden op til Black Friday efterfulgt af en massiv fremgang så vi også sidste år, og det amerikanske fænomen ser således ud til at have begyndt at have en virkning på sæsonmønstret i vores forbrug.
Danmarks Statistik fremhæver også muligheden for, at detailsalget holdes nede af at vi køber mere og mere ind på udenlandske hjemmesider, som ikke indgår i statistikken. Overordnet set har salget i de danske butikker udviklet sig fladt siden maj.
Sløj start på 4. kvartal, men det bliver bedre
Som nævnt peger udviklingen i både dankortforbruget og detailsalget peger på en svag start for privatforbruget i 4. kvartal, som kan sætte lidt tvivl om hvor meget denne store post vil bidrage til at holde væksten oppe i dansk økonomi.
Forholdene for husholdningerne ser imidlertid fortsat ganske fornuftige ud, med store stigninger i reallønnen og en solid udvikling på arbejdsmarkedet, og vi er derfor fortsat fortrøstningsfulde med hensyn til at privatforbruget også vil holde hånden under væksten i 4. kvartal. Dog er pt en større grad af uro på de finansielle markeder, og forbrugertilliden er aftaget de seneste måneder som giver en risiko for øget tilbageholdenhed i forbruget, og vi venter fortsat ikke en forbrugsfest i dansk økonomi.