Økonomisk Ugebrev skrev for nylig, at regeringen i elvte time valgte ikke at følge Risikorådets henstilling om at begrænses risikoudlån til boligejere med høj gæld. Risikorådet skriver i pressemeddelelse nu, at regeringen “overordnet” fulgte henstillingen fra Risikorådet, men alligevel ikke omkring afdragsfrihed.
Når regeringen ikke følger Risikorådets henstillinger, skal der efter reglerne gives en begrundelse til Risikorådet. Der oplyses ikke om, hvorvidt regeringen har givet en sådan begrundelse – eller om rådet blot har trukket på skuldrene – og dermed startet en glidebane, hvor tilliden til rådets funktion og integritet stille og roligt risikere at bliver udvandet.
Uddrag fra Risikorådets pressemeddelelse:
Rådet vurderer, at regeringens opfølgning på Rådets henstilling om risikable låntyper overordnet lever op til henstillingen
Regeringen fremlagde i oktober 2017 nye retningslinjer for boliglån i husstande med høj gæld, der overordnet lever op til Rådets henstilling om begrænsning af risikable låntyper ved høj gældsætning, selv om der er tale om en anden model. Retningslinjerne begrænser mere generelt en række risikable lån ved høj gældsætning og kommer til at gælde hele landet. Adgang til afdragsfrihed ved høj gældsætning og belåningsgrad forudsætter nu, at lånet er fastforrentet. Adgangen til afdragsfrihed begrænses imidlertid ikke i samme omfang som henstillet.
Rådet vil fortsat følge udviklingen på boligmarkedet og husholdningernes gældsætning.Afdragsfrihed i kombination med det lave renteniveau giver mulighed for at opbygge høj gæld og alligevel have en meget lav ydelse. Det øger risici for uhensigtsmæssig høj gældsætning.