Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Nordea: Northvolt-grundlæggeren har lært iværksætteriet af Elon Musk

Hugo Gaarden

onsdag 05. januar 2022 kl. 12:13

Tesla har  opnået en markedsværdi på en trillion dollar. At Elon Musk har skabt så stor værdi undrer ikke Peter Carlsson, der har skabt Northvolt, der vil være Europas største batterifabrik. Han har arbejdet tæt sammen med Musk, og lærdommen fra Teslas ekspansion bruger han i udviklingen af Northvolt i Sverige. Det  drejer sig om at se, hvordan fundamentale forandringer, som grøn økonomi, påvirker alle led i en virksomhed og på et erhvervsområde. Starten på Peter Carlssons nye tilværelse skete under en skiferie, hvor han blev begravet i en snelavine. Han blev genoplivet af et redningshold. Det gav ham stødet til at gøre en forskel.

Uddrag fra Norea Private Banking:

Batterikongen!

 

Sådan vil Peter Carlsson, grundlægger af Europas største batterifabrik, Northvolt, indtage verden i en ny elektrisk æra. Her fortæller han om energiomstillingen, milliarderne og hvordan det var at arbejde for Elon Musk og Tesla.

Peter Carlsson
Peter Carlsson fotograferet i Northvolts hovedkontor i Stockholm.

 

Det var en lavineulykke på et skieventyr i Canada i 2017, der ændrede alt for Peter Carlsson. Svenskeren blev slæbt med 120 meter og begravet under sneen. Da man fandt ham, trak han ikke vejret, men redningsmandskab fik ham i gang med hjerte- og lungemassage.

Under den besværlige genoptræning, der fulgte, indså han, hvor utroligt tæt han havde været på at dø. Han besluttede, at han ville gøre en reel forskel, ikke bare være et tandhjul i en andens virksomhed.

Lige før lavineulykken havde Peter Carlsson sagt op hos Tesla, hvor han arbejdede direkte sammen med Elon Musk, og fra sit hjem i Californien begyndte han på planerne om at bygge Europas største og grønneste batterifabrik.

Siden da har dagene været intensive. Alene i den seneste finansieringsrunde i juni rejste selskabet Northvolt ca. 16,5 mia. kr. i ny kapital.

– Det har selvfølgelig været et hårdt år at gennemføre et stort internationalt projekt, der er så afhængigt af mange mennesker fra forskellige steder, ingen tvivl om det, og coronapandemien har også skabt problemer for tidsplanen, siger Peter Carlsson, der

 tidligere har arbejdet hos Tesla sammen med Elon Musk.

Kæmpefabrikken Northvolt Ett med et areal som 40 fodboldbaner bliver bygget i etaper og skal stå færdig i 2023. Nu er tanken, at den skal være endnu større, og på en måde har pandemien alligevel ført nogle positive ting med sig – i større skala.

– Presset fra politisk side om at sætte hjulene i gang igen i form af grønne investeringer er steget meget tydeligt. Fra The Green Deal i EU og ned på virksomhedsniveau sker der nu en hurtig omstilling. Vi har aldrig oplevet en sådan interesse fra kunderne, siger han.

Begyndte hos Elon Musk

Men lad os gå tilbage i tiden for at få en forklaring på, hvordan en svensker, der i hvert fald for offentligheden har været relativt ukendt, har formået at overbevise nogle af verdens førende virksomheder – såsom Goldman Sachs, Volkswagen og Scania – om at investere i en ret ny og uerfaren virksomhed, som ydermere ligger i det nordlige Sverige, langt fra alle europæiske knudepunkter.

Umiddelbart efter sin eksamen fra Luleå Tekniske Universitet endte Peter Carlsson i mobiltelefonbranchen i midten af 1990’erne og hos Sony Ericsson, som på det tidspunkt lige var begyndt på sin digitale udvikling. Jobbet bragte ham til Singapore og videre til Silicon Valley i Californien. Der takkede han til sidst nej til et job hos Apple for i stedet at begynde hos Elon Musk i Tesla i 2011.

Peter Carlsson

– Jeg kan vist godt sige, at jeg er blevet noget af en junkie efter vækstbrancher, siger Peter Carlsson med et grin. Det her er min tredje rejse – først mobiltelefoner, så Tesla og nu Northvolt. Men en del af det er bare tilfældigheder.

I vækstvirksomheder skabes der hele tiden muligheder for dem, der vil noget, betoner Peter Carlsson. Det betyder, at man bruger mindre tid på politik og mere på at løse problemer. Hvilket i sig selv skaber et meget positivt miljø.

– Virksomheder med en stærk vision og viljen til at gøre en forskel skaber en utrolig drivkraft – det tiltrækker folk, der vil have mere end bare en lønseddel, nemlig et formål. Den passion skaber en enorm dynamik.

Fremtiden er elektrisk

Peter Carlsson er måske ikke en objektiv part i en energidiskussion, men han er helt overbevist om, at batterierne vil tage over i transportsektoren.

– Jeg kan også være positiv over for brændselsceller – der er en højere densitet, men på den anden side også en højere omkostning – og det er et spændende kapløb mellem energityperne. Et interessant eksempel er en kæmpe som Bombardier. De flytter nu ekspertise fra dele af Europa til Västerås i Sverige for at fremstille hybridtog. Hvor man tidligere havde brug for diesellokomotiver, bruger man nu batterier.

– Luftfartsdelen skal endnu en gang fordoble kapaciteten, for at det for alvor kan blive relevant med batterier på fly. Men et selskab som svenske Heart Aerospace bygger et 19-sæders fly, der i 2025 vil have en rækkevidde på 500 km. Et reelt alternativ til nuværende indenrigsfly. Det her er lidt af det, der foregår nu. Rigtig mange transportformer vil snart blive elektrificeret.

Andelen af elbiler fortsætter også med at vokse, og det er primært batterier til netop personbiler, der skal fremstilles uden for Skellefteå.

Lige nu er Northvolt ved at færdiggøre sin første fabrik nær Skellefteå, som blev valgt, fordi man dér har adgang til grøn strøm gennem vandkraft.

– Men jeg tror, at transportsektoren, især i bymiljøer med busser, transportlastbiler og den slags, vil se en lige så hurtig forandring.

– For de tungere transporter tager det nok længere tid, og det hænger sammen med, hvor dyr en eventuel brændselscelleløsning kan blive. Men jeg tror også, at lastbilproducenterne lidt undervurderer, hvor hurtigt batteriteknologien udvikler sig – og deres kunder, eller især distributionsselskabernes kunder som IKEA og H&M, ser nu på deres CO2-fodaftryk og vil stille store krav. Teknologien og kundepresset tilsammen betyder, at dette bliver massivt og går hurtigt nu.

Verden er under omstilling

Apropos distribution – det var hos Tesla, at Carlsson stod i spidsen for distributionskæden i fire et halvt år.

– Jeg blev for nylig spurgt, hvor jeg ville have været i dag, hvis jeg ikke var endt hos Tesla. Ikke hvor jeg er nu. Både indsigten omkring denne industriomstilling, det der er muligt og instinktet til at turde stikke næsen frem og løse enormt store problemer, det har jeg fået med mig derfra.

– Det er sjovt at se, at de fortsætter med den aggressive plan, som vi skitserede, da jeg var der. Og at den holder. Og så må man vel sige, at sådan som markedet værdisætter Tesla nu, handler det om, at rigtig meget kapital har fået nye investeringsdirektiver: væk fra “distressed assets” og ind i nye, grønne teknologier. Dér er Tesla jo et symbol på en vinder. Det er snarere det, værdiansættelsen handler om, end at Tesla alene ville være lige så meget værd som resten af hele bilindustrien.

Peter Carlsson og Elon Musk har en god relation i dag, selvom de sjældent taler sammen, siger han. De to virksomheder har derimod nogle diskussioner.

– Vi deler jo den samme store vision; vi er gode kollegaer i omstillingsbranchen. Men Elon Musk passer sine ting, og jeg passer mine. Men man kommer ikke uden om at kalde ham en af vor tids største iværksættere. Af og til reflekterer jeg over arbejdet med Northvolt, og hvordan jeg skal få tiden til at slå til – det er jo helt utroligt, at Musk ved siden af også er i stand til at opbygge en rumvirksomhed, den medicotekniske virksomhed Neuralink og en række andre ting.

Tager til Blekinge

Så hvad gør Peter Carlsson selv for at slappe af og lade sine egne batterier op? Han forlader boligen i Stockholms indre by og tager til Blekinge, hvor familien har haft deres sommerparadis, siden han var lille.

– Min mormor og morfar byggede et af de første sommerhuse på næsset Tredenborg uden for Sölvesborg. Jeg voksede op i Södertälje og Mariefred, men tilbragte hver sommer dernede. Mine forældre har med tiden købt huse rundt omkring. Især i de år, hvor vi boede i udlandet, var det vigtigt for børnene at komme hjem til de svenske rødder, og hver gang vi kom dertil, føltes det som, at nu begynder sommeren.

Familien byggede et nyt hus for to år siden. Energieffektivt, naturligvis.

– Solceller, brusere der genbruger vand, elbilopladere, alt muligt. Man kan sige, at det er et rigtig energieffektivt sommerhus – dog med et meget stort sikringsskab, haha. Og der har du denne branches dilemma på mikroniveau: Samfundets energisystem vil stå over for enorme udfordringer i form af spidsbelastninger i forsyningsnettet på grund af alle de elmotorer, der skal lades op.

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

CEO for Rejsekort & Rejseplan A/S
Region H
Spændende og alsidig stilling som økonomi- og administrationschef
Region Hovedstaden
Finance/Business Controller til Anzet A/S
Region Sjælland
Dansk Sygeplejeråd søger digitalt indstillet økonomimedarbejder med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z
Region Hovedstaden
Medarbejder til tilsynet med markedet for kryptoaktiver og betalingstjenester
Region H
Økonom til analyser af arbejdsmarkedet
Region H
Financial Controller til Process Integration ApS
Region Midt
Liftra ApS i Aalborg søger en Finance Controller med ”speciale” i Transfer Pricing
Region Nordjylland
Forbrugerrådet Tænk søger en ny direktør
Region Hovedstaden
INSTITUTLEDER PÅ AAU BUSINESS SCHOOL – Aalborg Universitet
Region Nordjylland
Økonom til tilsynet med realkreditinstitutter
Region H
Skatteministeriet søger kontorchef til Organisering og Governance
Region H
Udløber snart
SPARTA SØGER EN ERFAREN KOMMERCIEL CHE
Region H

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank