Værdiansættelsen af DS Norden er kommet tilbage til virkeligheden, efter at fragtraterne kom ned på jorden igen efter coronaens flaskehalse. Aktien er dykket over 30 pct., og det begynder at ligne en value case. Aktuelt betaler investor mindre end fuld pris for de bogførte skibsværdier. Den kortsigtede asset light forretning, som netop er udvidet med et opkøb, får man dermed gratis med, skriver redaktør Steen Albrecthsen.
Med et resultat på 110 mio. USD ekskl. gevinster ved salg af skibe er Norden kommet godt fra start i 2023. Men det er ikke uventet rederiets eksponering mod – og ejerskab af – tankskibe, der har understøttet resultatet i år. Tørlastforretningen er blevet ramt at store ratefald.
Det andet børsnoterede rederi, Torm, viser, hvor profitabelt det har været at drive produkttankskibe, efter at invasionen i Ukraine har ændret en række handelsruter og dermed skubbet balancen mellem efterspørgsel og udbud betydeligt mod højere rater.
Den seneste udmelding fra OPEC om cut i olieproduktionen har medført stor volatilitet i tankraterne. Det må tolkes, som at der er en hårfin balance mellem udbud og efterspørgsel, hvilket grundlæggende er godt for rederierne og indtjeningen.
Norden opgør selv sin fordeling af den samlede eksponering mod tank og tørlast, og efter at have ligget med 80/20 eksponering i tanks favør gennem de seneste 2-3 kvartaler, er det nu vendt markant og ligger omkring 50/50 i starten af maj. Særlig markant er vendingen i tørlast, hvor man på kun 1-2 måneder er gået fra at være short 5.000 skibsdage til at være lang 10.000 skibsdage i forventning om et stærkere tørlastmarked senere i år.
Følger der en tørlastoptur, eksempelvis ansporet af øget aktivitet i Kina, vil Norden givetvis profitere på det. Den kortsigtede forretning leverede et resultat på 67 mio. USD i 1. kvartal, og det var også drevet af tankskibene. Man opdeler ikke resultatet på tørlast og tank i denne division.
Men ud fra formuleringerne i regnskabsmeddelelsen står det klart, at tørlast ikke har været en stor bidragsyder. Heller ikke selvom man ser ud til at have timet markedet pænt med skiftet fra short til lang.
Således tales kun om, at man har fastholdt volumenerne og øget markedsandelen indenfor tørlast, mens man i omtalen af tank meget klart taler om stærk indtjening.
Norden meddelte i sidste måned noget overraskende, at man har opkøbt rederiet Thorcos projektforretning, som opererer 30-40 skibe i en asset-light model. Dvs. man ejer ikke skibene selv, men sørger reelt blot for at være mellemmand mellem de kunder, der skal have fragtet specialvarer som f.eks. store vindmølledele, og for rederierne.
Det er værd at notere sig, at opkøbet kun blev meldt ud via en pressemeddelelse – i modsætning til en fondsbørsmeddelelse – hvilket er med til at understrege, at det i hvert fald ikke på kort sigt ændrer noget væsentligt ved forretningen.
Opkøbet bringer operationen af 30-40 skibe in-house, hvilket modsvarer en udvidelse af volumen på under ti pct. af den flåde på ca. 500 skibe, man til enhver tid opererer. Af de officielle regnskaber for Thorco fremgår det, at man i 2022 leverede et resultat på 39 mio. USD og 41 mio. USD i 2021, men det er uklart, om det resultat dækker den opkøbte forretning helt eller delvist.
For Norden er der synergier at hente, idet de mange specielle laster i stigende grad bliver transporteret på de mindre skibstyper, som Norden allerede har mange af, og som man dermed kan udnytte endnu mere effektivt.
Udover opkøbet er Norden derudover i 2023 igen trådt ind i Cape Size segmentet, som er klassen med de største tørlastskibe, der typisk sejler med kul og jernmalm til Kina. Det er et lidt overraskende træk, fordi man så sent som i 2016 forlod dette segment med salget af det sidste skib.
Det er der nu ændret på, og forklaringen finder vi i ambitionen om at kunne betjene alle kunder og også i en vurdering af, at risk/reward ser godt ud i det segment.
Norden opgør selv nettoværdien af sine skibe, kontanter, aktiver og købsoptioner til 381 kr. per aktie ved udgangen af 1. kvartal. Herfra kan vi trække 15 kr. i udbytte og samtidig tillægge resultatet for næsten hele 2. kvartal. Det bringer os sandsynligvis tæt på 400 kr. igen. Hertil skal vi fortsat lægge værdien af selve operatørdivisionen (Freight services and Trading), som vi tidligere har kaldt DSV-agtig eller den kortsigtede asset light forretning.
Steen Albrechtsen
SA og/eller nærtstående ejer aktier i Norden
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.