North Media har offentliggjort sin årsrapport for 2024, hvor fokus på strategieksekvering har påvirket det finansielle resultat markant. Omsætningen steg til 1.301 mio. kr., men EBIT landede på -74,9 mio. kr. efter en stor nedskrivning af SDR Svensk Direktreklam. Bestyrelsen foreslår derfor, at der ikke udbetales udbytte for året.
Integrationen af SDR og nye digitale satsninger
Koncernchef Lasse Brodt fremhæver, at integrationen af SDR har været mere kompleks og omkostningstung end forventet. Samtidig er der investeret i transformationen af BoligPortal samt etableringen af MineTilbud som et selvstændigt selskab.
I Last Mile-segmentet steg omsætningen drevet af SDR, mens FK Distributions udvikling var flad. Den svenske tryksagsvolumen var dog lavere end forventet, hvilket sammen med integrationsomkostninger førte til nedskrivningen på 155 mio. kr. North Media forventer, at maskinel pakning i Danmark, som nu dækker 20 % af svenske husstande, vil være fuldt implementeret i anden halvdel af 2025.
Inden for Digital Services voksede BoligPortal 4 %, men stigende udviklingsomkostninger pressede indtjeningen. Bekey skuffede, og selskabet revurderer nu sin strategi.
Forventninger til 2025
For 2025 forventer North Media en omsætning i intervallet 1.280-1.337 mio. kr. og et EBIT mellem 25-60 mio. kr. Last Mile ventes at forblive stabilt, mens Digital Services skal løfte sin indtjening.
Læs årsrapporten her.