Novo Nordisk er på vej til at blive et bredt funderet pharmaselskab i stil med branchens største. Med to satsninger i september har den danske diabetesspecialist yderligere understreget, hvor energisk virksomheden forsøger at udbygge sit fundament af produkter og forskning, måske for at reducere sårbarheden ved kun at have ét ben, nemlig diabetes. Novo Nordisk køber sig ind i markedet for hjerte-kar-sygdomme og satser nu også på at udvide det hidtil noget stagnerende segment for sjældne sygdomme. CEO Lars Fruergaard Jørgensen har i stor stil genoptaget den diversificeringsstrategi, som tidligere CEO Lars Rebien Sørensen opgav, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Novo Nordisk er i gang med en omfattende transformation, der skal forvandle diabetesspecialisten til en stor bredt funderet pharmavirksomhed. Især med købet af Forma Therapeutics i september tegnes et stadigt mere klart billede af det nye Novo Nordisk, som CEO Lars Fruergaard Jørgensen og bestyrelsesformand Helge Lund ønsker at skabe.
Alt i alt har Novo Nordisks topledelse siden begyndelsen af 2020 investeret eller forpligtet sig til at investere op til cirka 75 mia. kr. i opkøb af virksomheder og udviklingsprojekter. Koncernen er i fuld gang med både at udbygge eksisterende positioner i markedet, føje helt nye behandlingsområder til og skabe et stærkere forskningsgrundlag. Dermed kan man se et klart opgør med den fokuserede strategi, der blev repræsenteret af Novo Nordisks tidligere topchef, Lars Rebien Sørensen, som var CEO til 2017.
De seneste opkøb underbygger Lars Fruergaard Jørgensens kommentar i årsberetningen for 2021 om, at Novo Nordisk nu har ”dristige ambitioner” om at diversificere produktlinjen ind i tilgrænsende terapier som for eksempel hjerte-kar-sygdomme, hvor Novo Nordisk forventer, at ”blive blandt de bedste i verden”. Formand Helge Lund føjede til, at ”hvis vi har succes, vil Novo Nordisk se meget anderledes ud om et årti”.
Til sammenligning understregede Lars Rebien Sørensen i begyndelsen af 2015, at efter nogle ”spektakulære fejlsatsninger”, havde Novo Nordisk lært, at ”man skal fokusere på det, man er god til”.
Novo Nordisk koncentrerede sig så dengang om at udnytte de store muligheder for vækst indenfor diabetesbehandlingen – mens den meget mindre division for sjældne sygdomme nærmest blev en slags cash cow, som solgte nogle få produkter, der var udviklet årtier tidligere.
I de seneste år og måneder er det dog blevet stadigt tydeligere, at strategien er ændret radikalt. Novo Nordisk satser ikke længere fortrinsvis på organisk vækst, og en lang stribe opkøb i de seneste par år tegner et stadigt tydeligere billede af, hvor koncernen nu skal hen. De opkøb, der er sket siden 2020, kan groft deles i fire grupper:
1) Køb af virksomheder, projekter og viden, der styrker den eksisterende hovedaktivitet. Den store investering på mindst 8,5 mia. kr. i 2020 i Emisphere, der hjælper Novo Nordisk til at udvikle orale midler mod diabetes, kan placeres i denne gruppe.
2) Køb, der breder hovedaktiviteten ud fra diabetes og ind i den tilstødende store nye satsning, hjerte- og karsygdomme. Corvidia, der blev købt i 2020, var en afgørende ekstern investering på dette område. Prisen for Corvidia kan løbe op i cirka 15 mia. kr., hvis visse milestones bliver nået. I denne terapigruppe har Novo Nordisk også siden købt japanske Heartseed og midlet PRX004 af Prothena.
3) Køb, som umiddelbart styrker den eksisterende division, der fremstiller midler mod sjældne sygdomme. Ikke mindst købet af Forma i september 2022 er interessant, for dermed har Novo Nordisk demonstreret, at der nu også skal satses mere på sjældne sygdomme. Også det middel mod den sjældne sygdom Amyloidosis, som Novo Nordisk har erhvervet i 2021 til en pris på op til 9 mia. kr., kan formentlig placeres i denne gruppe.
4) Køb, der bredt styrker den grundlæggende forskning og understøtter alle de tre segmenter, der nu tegner sig, diabetes og fedme, hjerte-kar-sygdomme og sjældne sygdomme. Det store opkøb af Dicerna for over 20 mia. kr. i november 2021 er den største satsning her, men siden er flere initiativer kommet til.
Novo Nordisks nye strategi med stribevis af opkøb muliggøres af en massiv fri pengestrøm og en værdiansættelse, der målt på price/earnings er blandt de højeste i branchen. Strategien kan sende Novo Nordisk op i gruppen af meget store pharma-selskaber, der som Roche, Pfizer og Eli Lilly er globalt stærke i adskillige segmenter.
Morten A. Sørensen