Novo Nordisks topchef Lars Fruergaard Jørgensen har leveret de mest enestående resultater i dansk erhvervsliv. Men selvom 2023-tallene umiddelbart giver et ekstra boost opad, står han også i de kommende år overfor nogle af de mest overvældende udfordringer. Konkurrencen skal håndteres. Væksten, de voldsomt stigende investeringer – og ikke mindst virksomhedens selvopfattelse – skal styres, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Novo Nordisks topchef Lars Fruergaard Jørgensen er ved at skabe en gigantisk produktionskapacitet. I 2024 vil han investere yderligere 45 mia. kr. i materielle (faste) aktiver som ejendom, produktionsanlæg og produktionsudstyr (Property, Plant & Equipment). Novo Nordisks årlige faste investeringer kommer nu væsentligt over A.P. Møller-Mærsks og er tæt på niveauet i Ørsted.
Oveni de faste investeringer kommer et ukendt milliardbeløb, som Novo Nordisk vil sætte i immaterielle aktiver som patenter, rettigheder og goodwill. Med investeringsmålet for 2024 bliver pharmavirksomhedens årlige investeringer i faste aktiver tæt på fordoblet, efter at virksomheden også omtrent fordoblede investeringerne i både 2022 og 2023.
Novo Nordisk oplyser, at investeringerne skal fortsætte på det høje niveau, der nås i 2024. I årene efter vil Novo Nordisk nemlig årligt investere, hvad der svarer til ”en lav tocifret procentsats” af omsætningen. Med udgangspunkt i kendte prognoser for omsætningen vil en investeringsratio på blot 12 pct. give et investeringsniveau på 40 mia. kr. i 2025 og 15 pct. vil give 50 mia. kr.
Dermed står det klart, at Lars Fruergaard Jørgensens succes vil blive ledsaget af udfordringer.
1) Novo Nordisk skal investere i et omfang, som virksomheden kun lige er ved at få erfaringer med.
De forudsætninger, der i dag er for investeringerne, kan om få år været væltet omkuld.
2) Nogle af Novo Nordisks nøgletal kan blive mindre fremragende, end de hidtil har været. I takt med, at aktiverne foreløbig stiger hurtigere end driftsresultatet, forringes for eksempel et forholdsvist primitivt mål for kapitalforrentningen som afkastningsgraden.
3) Da en større del af omsætningen og pengestrømmen fra driften vil blive brugt til investeringer, vil der i hvert fald i en årrække blive relativt mindre til aktionærerne, selvom de naturligvis på den anden side vil nyde godt af den forventede stigning i omsætning og resultater, og på langt sigt i princippet bør nyde godt af de store investeringer.
4) Det er også bemærkelsesværdigt, at Novo Nordisks omsætning i stigende grad er koncentreret i USA. Salget i Nordamerika (helt domineret af USA) steg i 2023 med 50 pct. til 136,6 mia. kr. I verden udenfor Nordamerika steg salget 11 pct. til 95,6 mia. kr.
Dermed er billedet dramatisk vendt fra 2020, hvor salget i Nordamerika steg 1 pct. til 61,1 mia. kr. og globalt, uden for Nordamerika, med 7 pct. til 65,8 mia. kr. Det gør Novo Nordisk langt mere følsom overfor konkurrence, lovgivning og andre vilkår i et enkelt land.
5) Indtil videre er fedmemarkedet ifølge Novo Nordisk så stort og uopdyrket, at konkurrencen ikke har væsentlig betydning. Men konkurrencen indenfor diabetes og fedmebehandling vil tage til i takt med, at konkurrenter som foreløbig især amerikanske Eli Lilly introducerer stribevis af nye produkter indenfor begge segmenter.
6) Med al respekt for de enestående resultater, der er nået i Novo Nordisk, så leverer dansk erhvervshistorie flere eksempler på, at berettiget stolthed i en organisation kammer over i en ukritisk selvopfattelse, der hæmmer fremdriften. Det synes ikke at være sket i Novo Nordisk, men risikoen er der.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.