Ny artikelserie: Analyse af de største medievirksomheder
Økonomisk Ugebrev bringer over de næste måneder analyser af den danske dagbladsbranche, og derefter sætter vi fokus på de største andre medieforretninger, blandt andet Egmont, Aller, Bonniers og de store tv-stationer.
Artikelserien omfatter i første omgang grundige analyser af de syv største dagbladsvirksomheder, med fokus på det seneste regnskab, resultater, finansiel stilling, strategi og fremtidsudsigter. Disse artikler bringes over efteråret med en større afrunding, hvor vi samlet op på hovedtendenser i de enkelte dagbladsvirksomheder ud fra aktuel økonomi, finansiel stilling og strategisk retning.
Artikelserien omfatter altså artikler om hver af de syv medievirksomheder, opbygget efter samme recept: En indledende regnskabsanalyse, en vurdering af regnskabstallene, uddrag af centrale afsnit fra ledelsesberetningen, vurderinger fra uafhængige medieeksperter – og en kommentar fra selskabets topledelse.
Formålet er, at give et overblik over de enkelte selskabers økonomiske bæredygtighed, deres finansielle robusthed og deres strategiske retninger. I opsamlingsartiklerne sætter vi særlig fokus på scenarier for det fremtidige danske dagbladsmarked, nye succesfulde mindre medievirksomheder og fremtidens vindere og tabere, samt betydningen af offentlig mediestøtte.
I fredagens udgave af ØU Ledelse bringer vi analyser af JP/Politiken og Berlingske Media med kommentarer fra selskabernes topchefer.