Axios rapporterer, at Iran ifølge USA’s vicepræsident J.D. Vance har accepteret at lade FN’s atomenergiagentur IAEA sende inspektører tilbage til landet. Udmeldingen kommer efter første runde af de amerikansk-iranske atomforhandlinger i Schweiz, hvor parterne ifølge Vance gjorde “stor fremgang”.
Forhandlingerne indleder en 60-dages proces mod en mulig langsigtet atomaftale. Delegationslederne fra USA og Iran har forladt Schweiz, men tekniske forhandlingsteams bliver tilbage for at arbejde videre. Et centralt element er, at IAEA-inspektører igen skal kunne verificere Irans efterlevelse af en foreløbig aftale.
Vance sagde også, at der er etableret en mekanisme, som skal holde Hormuzstrædet åbent, men understregede, at der fortsat udestår betydeligt arbejde, før en endelig aftale kan komme på plads.
Læs Axios-artiklen her: https://www.axios.com/2026/06/22/iran-un-inspectors-vance






