Fra Fredagens udgave af ØU Ledelse
Nyt ejerskab til COOP var det rigtige valg
Kære læser
Økonomisk Ugebrev har over de seneste år gravet dybt i årsregnskaberne fra COOP Danmark, der ejes af andelsselskabet COOP amba og grundlæggende baseres på den historiske danske brugsforeningsbevægelse. Vi har de seneste 3-4 år påvist, at COOP alene overlevede, fordi der blev solgt massivt ud af arvesølvet, altså ejendomme og grunde, der har givet likvider og avancer på mange milliarder i kassen. Uden disse frasalg havde COOP for længst drejet nøglen om.
/
Der er to problemer ved at fortsætte med denne vej: For det første løber kassen tom på et tidspunkt, og så er der ikke mere at sælge ud af. Og den situation nærmer vi os. Men vi er der altså ikke endnu.
/
For det andet har forretningen COOP Danmark med andelsejerskabet ikke for alvor formået at gennemføre den nødvendige fornyelse af den forretningsmæssige tænkning samt ledelses- og virksomhedskulturen og gennemføre nødvendige hårdhændede tiltag. Leverer ledelsen på de udmeldte forventninger med en resultatforbedring på en halv milliard kroner i år, er man på rette vej. Men slet ikke i mål.
/
Vi er ret sikre på, at den nye ejer kommer til at tage COOP det sidste stykke vej. Nu sætter OK amba sig på magten i COOP Danmark, og dermed rulles der en helt anden type skarpt købmandskab ind over COOP. Brugsbevægelsens bløde værdier kommer en tid til at vige for hårdhændet købmandskab. Og det er også helt nødvendigt, hvis COOP skal overleve på den lange bane. Senere må brugsbevægelsens særlige værdier så igen blive trukket mere frem.
/
Grundlæggende er de danskere forbrugere troløse, og de køber ind der, hvor de får mest for pengene. Det er ikke mindst tilfældet i disse år, hvor der er stigende pres på danskernes privatøkonomi på grund af stigende boligrenter, højere priser på fødevarer og alt andet. Derfor skal COOP være langt mere konkurrencedygtig på priser og mere lønsom. Skal COOP opnå samme lønsomhed, som eksempelvis Rema1000, skal der afskediges 3.000 fuldtidsansatte i COOP Danmark. Det svarer til hver tredje medarbejder.
/
Slutresultatet kan blive et fornyet og konkurrencedygtigt COOP Danmark, og det vil være godt for alle danske forbrugere, hvis det ender sådan. Vi har brug for skarp konkurrence på både pris, kvalitet og service i dansk detailhandel, som bliver mere og mere domineret af nogle få kæder.
/
I denne udgave sætter vi fokus på det opsigtsvækkende salg af COOP. Det sker i et tema, hvor vi graver ned i flere forskellige emner: Hvor dårlig er økonomien egentlig i COOP Danmark, og hvor tæt var virksomheden på konkurs? Hvem er de nye ejere, OK amba, og hvorfor er det sandsynligvis en god ny ejer for COOP. Og så har vi snakket med formanden for de selvstændige brugsforeninger, som klapper i sine hænder over det nye ejerskab.
God læselyst
Morten W. Langer
Chefredaktør
Chefredaktør
Abonnement på ØU PRO kan tegnes her