Kære læser
Vi står nu foran sæsonen for Q3-regnskaber, som allerede blev indledt sidste uge med miksede meldinger fra Tryg: Det forsikringstekniske resultat landede i kvartalet på 1513 mio. kr. mod det forventede af analytikerne på 1588 mio. kr. Altså et miss på næsten fem pct.
Til gengæld var der lidt gaver i form af et rekordstort aktietilbagekøbsprogram på en mia. kr., som fra morgenstunden fik aktien til at drøne seks pct op.
Over de næste uger kommer de første regnskaber fra de danske børsselskaber med frontløbere som Topdanmark, DSV, Ringkjøbing Landbobank, NTG, Jyske Bank og Novo Nordisk.
Ifølge danske og udenlandske analytikere kommer de danske C25-selskaber til at lande på et lille minus i resultatudvikling i forhold til samme kvartal sidste år, og det er lidt ringere end gennemsnittet for de store selskaber i Europa.
Vi gennemgår i denne udgave analytikernes forventninger til de kommende regnskaber, og vi ser også på, hvor analytikerne senest har opjusteret og nedjusteret deres estimater. Generelt ser det ret godt ud, med nogle få store undtagelser.
Selskabsanalyserne i denne udgave er ellers præget af nogle spændende ledelses- og strategihistorier med fokus på flere store og mellemstore selskaber, der lægger ekspansive strategier for de kommende år. Overordnet tegner der sig et meget positivt billede af fremtidsudsigterne for dem.
Pandora og NKT strutter af optimisme. Smykkekoncernen har på en kapitalmarkedsdag for nylig fremlagt visioner for den fremtidige forretning. Et af de opsigtsvækkende budskaber er, at Pandora i dag kun henvender sig til 30 pct. af det samlede smykkemarked, nemlig ved fokus på blandt andet armbånd.
Nu vil Pandora arbejde på at blive et bredt all-round smykkebrand med hele paletten. Det betyder, at man også går efter de øvrige 70 pct. af totalmarkedet. Læs historien i denne uge.
NKT kan også se frem til en voldsom ekspansion de kommende ti år med en gigantisk ordrebog på kabler til store energiprojekter. I analysen af NKT gennemgår vi nogle af de perspektiver og udfordringer, NKT står med. Men selskabet har potentialet til at blive en ny dansk industrigigant, som rider på den grønne bølge.
Vi kigger også nærmere på Bang & Olufsen, som netop har overrasket positivt regnskabsmæssigt: De første positive signaler kommer fra elektronikkoncernens nye superluksus-strategi, hvor man adresserer de allerrigeste kunder med superdyre highend-produkter.
Endelig har vi også dykket ned i baggrunden for Stadil familiens ønske om at købe Hartmann af børsen, herunder hvilke fremtidsudsigter selskabet står med. Og meget tyder på, at den globale emballageproducent efter års udfordringer står foran en ny guldalder med bæredygtige emballager som en vigtig drivkraft.
En historie om Royal Unibrew handler om, at det næststørste danske bryggeri nu for alvor er rykket ud i Europa med en stribe små og store opkøb. Fra den ellers sikre nordiske markedsplatform skal Unibrews ledelse nu for alvor bevise, at den formår at skabe og fastholde den historisk flotte lønsomhed. Det kan blive en stor udfordring, og analytikerne ser i første omgang også øgede risici i forretningscasen. Vi ser også nærmere på Harboes, som har overvundet de tidligere likviditetsudfordringer, som vi har skrevet om. Men vejen frem synes fortsat noget tåget.
Samlet set tegner denne uges artikler fra ØU Ledelse et billede af offensive danske topledelser, som gennem forskellige strategier og ledelsestiltag forsøger at drive ”deres” virksomheder offensivt frem. Hensigten er blandt andet at give inspiration til vores læsere om de succesrige danske cases.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.