Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Orwell nærmer sig: EU-krav om GPS fartkontrol indbygget i nye biler, der kan bremse hastigheden i din bil: “Intelligence Speed Assistance” krav fra 7. juli 2024

Morten W. Langer

fredag 05. juli 2024 kl. 7:45

Det får tankerne hen på Orwells Big Brothers is watching you – men på motorvejen. Ifølge internationale medier vil det nye tvungne GPS udstyr i nye biler kunne tvangsreducerer hastigheden på din bil, hvis du kører for hurtigt.

FDM har tidligere afprøvet det nye system- læs her

De fire fartassistenter er ifølge EU-lovgivningen:

Visuel advarsel, når bilen kører hurtigere end fartgrænsen (allerede ved +1 km/t.).
2.
Lydadvarsel, når bilen kører 2 km/t. hurtigere end fartgrænsen i mere end et sekund. Lyden må ikke irritere føreren. Dette tolkes som op til fem sekunder af nogle bilfabrikker.
3.
Øget modstand i speederpedalen, så man kan mærke, at man kører for hurtigt. Man kan vælge at accelerere ved at træde hårdt på speederen.
4.
Bilen sætter automatisk en fartbegrænsning efter fartgrænserne. 

 


Uddrag fra Zerohedge:

Det er slemt nok, at biler alle dybest set er udstyret med GPS målsøgningsenheder – og nogle nu endda med førervendte kameraer, der kan overvåge dig, mens du kører – men nu bliver nogle køretøjer i Storbritannien udstyret med “hastighedsbegrænsere”.

Fra søndag den 7. juli 2024 skal alle nye køretøjer i EU være udstyret med Intelligent Speed ​​Assistance (ISA)-systemer på grund af en ny sikkerhedsforordning,  ifølge Daily Mail.

Selvom denne lov ikke gælder i Storbritannien, vil de fleste køretøjer, der sælges i Storbritannien, stadig have den hastighedsbegrænsende teknologi installeret af fabrikanterne.

Som Daily Mail forklarer, kan Intelligent Speed ​​Assistance (ISA) teknologi automatisk begrænse et køretøjs hastighed ved hjælp af GPS, satellitnavigation og hastighedsskiltgenkendelseskameraer. Hvis køretøjet overskrider hastighedsgrænsen, reducerer ISA motoreffekten for at overholde den lovmæssige grænse. For eksempel kan ISA på M1 begrænse bilen til 70 mph.

Før ISA reducerer en bils hastighed, advarer den bilister gennem visuelle, hørbare eller haptiske alarmer, såsom vibrationer i rattet. Hvis det ignoreres, begrænser systemet motorkraften for at bremse bilen, men aktiverer aldrig bremserne. Producenter kan bruge en eller flere af disse advarselsmetoder.

Og selvfølgelig kridt denne geniale idé op til den store regering.

I 2019 gav Europa-Parlamentet mandat til ISA-teknologi til at reducere trafikkollisioner og skader. ISA, som anbefales af det europæiske transportsikkerhedsråd, sigter mod at reducere kollisioner med 30 % og antallet af tilskadekomne med 20 %, hvilket bidrager til et mål om nul trafikdræbte i 2050.

Daily  Mail  oplyser, at siden 6. juli 2022 skal alle nye modeller have ISA, og fra 7. juli 2024 skal den eftermonteres på alle nye køretøjer i udstillingslokaler, inklusive ældre modeller som VW Touran.

Selvom ISA ikke er påkrævet for britiske modeller, vil mange nye biler, der sælges der, sandsynligvis have det. Volvo har inkluderet hastighedsbegrænsere siden 2020, der begrænser hastigheder til 112 mph. Siden 2022 har Renault og Dacia også implementeret ISA, og mærker som Citroen, Ford og Jaguar følger trop.

Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) udtaler, at montering af ISA i britiske biler er op til individuelle fabrikanter. Eksperter som AA’s Jack Cousens og RAC’s Rod Dennis forventer dog, at mange nye biler i Storbritannien kommer udstyret med ISA. Sikkerhedsfortalere opfordrer den britiske regering til at vedtage EU-sikkerhedsregler for at undgå forvirring og give sikkerhed for bilproducenter.

ISA kan midlertidigt tilsidesættes ved at trykke hårdt på speederen eller slukkes før hver tur, selvom den genaktiveres hver gang motoren starter. Fordelene omfatter færre ulykker, færre trafikpropper og bedre brændstofeffektivitet. Der er dog bekymringer om førerens afhængighed af ISA, nøjagtigheden af ​​trafikskiltgenkendelse og potentielle problemer i områder med dårlige GPS-signaler.

Læs om EU reglerne her

 

[postviewcount]

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank