Efter en meget lille opjustering efter Q1-regnskabet går Pandoras ledelse som sædvanligt med livrem og seler. Og det skal gå meget galt, hvis der ikke kommer opjusteringer senere på året. Den store negative joker er USA, hvor CEO Alexander Lacik ser risiko for en opbremsning. Til gengæld vil øget trafik i Pandoras kinesiske butikker genstarte marketingkampagner dér, efter at det nu begynder at gå langsomt fremad. Vi gennemgår her Pandoras Q1 regnskab.
USA, som udgør knap en tredjedel af Pandoras samlede marked, begyndte at udvise svaghed i årets første kvartal i forhold til de fleste andre markeder. Bag et faldende like-for-like salg (gennemsnitligt salg per forretning) på syv pct. lå flere besøgende i Pandoras butikker, men et mindre salg per besøgende. Ledelsen oplyste på investor call efter Q1 regnskabet, at der var tegn på en vis tilbageholdenhed hos forbrugerne.
Ledelsen har tidligere varslet, at der kunne komme en opbremsning i det amerikanske salg på grund af en økonomisk opbremsning, og det ser fortsat ud til at være en nervøsitet. I hvert fald synes ledelsens forventning om vækst i salget på mellem minus to pct. og plus tre pct. at være ekstremt konservativt. Ikke mindst fordi smykkekoncernen forventer at åbne 200 nye forretninger i år, som tidligere beskrevet i Økonomisk Ugebrev efter årsrapporten.
Indtil videre synes forbrugertilliden hos de amerikanske forbrugere at holde nogenlunde stand. Både forbrugertilliden fra Michigan Sentiment og Conference Board viser en flad udvikling, men forventningerne til fremtiden er begyndt at bøje nedad. At det begynder at bremse op i amerikansk økonomi indikeres også af de seneste data for nye arbejdsløse, der netop har ramt det højeste siden oktober 2021.
Alexander Laciks største bekymring på den korte bane handler om udviklingen i USA resten af 2023: ”The key concern is obviously the macro and the US macro, which is kind of Q4 carried into Q1. Is that going to continue in that vein? Is going to go up or down? I think those are the questions on everybody’s mind, to be honest”, sagde han. Men det er stadig også i USA, han ser de største muligheder på den lidt længere bane.
På et analytikerspørgsmål om, hvor han gerne ville træde mere på markedsføringsspeederen, når det giver økonomisk mening med mindre usikkerhed forude, sagde han: ”That would be to really deliver on the ambition we have to double our business in the US. So, I would put more money into the US. And probably I would put more marketing spending in the US. I know my awareness levels are still lower than where I ideally would like them to be. So, that is the first bucket of spend.”
Genåbning af Kina kan blive stor overraskelse
Til gengæld kan genåbningen af Kina blive den store overraskelse for Pandoras salg, også selvom starten af året har været negativ. Kina, der i dag kun udgør tre pct. af smykkekoncernens samlede salg, præsterede et fald i salget på hele 35 pct. i forhold til første kvartal sidste år.
Men slutningen af marts og starten af april viste stigende salg på over ti pct., hvilket dog også er fra et meget lavt udgangspunkt: ”After three years of COVID related disruption, I’m happy to report that we are getting closer to the brand relaunch later this year. China has been a drag on the group like-for-like growth since 2020, and we now see an opportunity to turn the table”, sagde Alexander Lacik.
“Coming into April, we’re actually in positive territory when it comes to like-for-like. So, the traffic is coming through the system somehow. But I should also mention again that it’s at rather low levels still versus the pre-pandemic situation … there’s clearly a chance that China could add to revenue growth in the second half of the year, given the past that we’ve seen the last couple of years, we don’t want to bake that into the guidance. But even though it’s a small share of revenue, that could be an upside”, hed det på investor call, hvor det altså også blev påpeget, at fremgang i Kina ikke er med i den udmeldte årsforventning.
Ledelsen oplyste også, at kundetrafikken i de kinesiske Pandora-forretninger endnu ikke har nået et niveau, hvor man træder på speederen til massive marketingkampagner: ”I think the most important discussion for today is like 2 or 3 years ago, we said we’re going to go with a national relaunch in China (…) we will most likely pick one city to begin with in Q3, and if traffic then picks up faster, then we can always lob on more cities as we go.”
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.