Pandoras kapitalmarkedsdag bød på nye målsætninger og et markant løft af vækstforventningerne i forhold til konsensus for de kommende år. Det lover godt, og baseret på en fortsat marginal markedsandel på verdensplan er der, på papiret, masser af plads til vækst. I sidste ende bliver det et spørgsmål om eksekvering og forbrugernes parathed til at tage imod det nye Pandora, som omfatter overvejelser om at omlægge til et bredere smykkebrand, lidt mere mod highend. Der er måske lidt for tidligt at åbne champagnen, selvom udsigterne er blevet markant bedre, skriver redaktør Steen Albrechtsen i denne analyse.
Pandora har en målsætning om en organisk vækst på 7-9 pct. årligt fra 2023-2026, og det er markant bedre end analytikernes konsensusforventninger før kapitalmarkedsdagen på ca. 5 pct. for 2024-2026. Oveni den organiske vækst kommer et forventet vækstbidrag på ca. et procentpoint fra omlægning af franchisebutikker til egne butikker.
Komponenterne bag ledelsens nye forventninger til den organiske vækst består dels af en estimeret 4-6 pct. LFL-vækst (like-for-like), og dels ca. tre pct. fra udvidelse af butiksnetværket med 3-500 nye butikker i primært Nordamerika og Latinamerika.
LFL-væksten er væksten i de eksisterende butikker, og her har Pandora siden 2019 præsteret en vækst på årligt tre pct. Baseret på en række nye initiativer til brand og produktporteføljen synes 4-6 pct. ikke uden for rækkevidde – også med tanke på, at 1-2 pct. sandsynligvis kan komme fra prisforhøjelser.
Omvendt bør det huskes, at Pandoras seneste større krise bl.a. bundede i, at væksten i de eksisterende butikker gik i stå, muligvis fordi forbrugerne nåede et mætningspunkt. Det forventer ledelsen altså ikke vil ske igen, for Pandora vil nu løfte sig endnu et niveau og lidt frit fortolket blive et ”rigtigt smykkebrand”. Det danske smykkeselskab er allerede den største globale smykkevirksomhed.
Med Pandora-smykker i 6500 forretninger ser ledelsen potentiale i at brede forretningen ud til at være et bredt smykkebrand og udvide opfattelsen af, at det kun er armbånd. Begrebet ”rigtigt smykkebrand” omfatter en stærkere brandværdi og et bredere produktsortiment, der skal danne grundlag for den forøgede vækst. Heri indgår også det helt nye koncept om laboratoriefremstillede diamanter.
I lidt bredere og længere forstand ser det unægteligt ud til, at man vil etablere sig i hele smykkemarkedet geografisk og sortimentsmæssig, for globalt set har man kun en markedsandel på 1,3 pct., og aktuelt adresserer Pandora kun omkring 30 pct. af det samlede marked med sine armbånd og ringe.
Muligheden er altså, at væksten kan boostes ved at udvide produktsortimentet til alle andre dele af smykkemarkedet, hvilket alt andet lige vil kunne ramme de 70 pct. af smykkemarkedet, Pandora ikke rammer i dag.
Armbånd udgør ca. 17 pct. af det globale smykkemarked, og det er her, Pandora aktuelt har den største markedsandel på seks pct. Fingerringe udgør 14 pct. af totalmarkedet, og her har selskabet en global markedsandel på to pct. Til gengæld står Pandora med en næsten usynlig markedsandel indenfor halskæder, der udgør 40 pct. af det samlede marked, og øreringe, som udgør 23 pct. af markedet. Ledelsen udtalte, at der er et stort potentiale for vækst på disse områder. Det blev også oplyst, at der kører igangværende pilotprojekter med de nye produkter, som lanceres under navnet ”New Pandora Essence” i 2024, blandt andet med øreringe og perler.
Pandora forventer også at øge EBIT-marginen fra 25 pct. i 2023 til 26-27 pct. i 2026, hvilket er lidt mere på linje med konsensusforventningerne. Man har også valgt at fremlægge mere konkrete absolutte målsætninger, som gør regnearbejdet lidt mindre. Det betyder at man venter en omsætning på 34-36 mia. kr. i 2026 og et EBIT-resultat på 8,8-9,7 mia. kr. i 2026.
Da man også forventer at sende 14-17 mia. kr. tilbage til aktionærerne (via udbytte og tilbagekøb) sigtes der mod, at indtjeningen per aktie (EPS) vokser med mid-tohigh-teens og i grove træk kan vi godt nærme os en indtjening per aktie i underkanten af 100 kr. for 2026.
Kursudviklingen indikerer, at tvivlen kommer Pandora til gode, og derfor er der reelt plads til, at forventningerne kan blive øget yderligere og indpriset i aktien i de kommende år.
Med den beskedne markedsandel og de fortsat store vækstmuligheder i nye markeder som f.eks. Kina, Indien, Japan, m.fl. er potentialet markant.
Steen Albrechtsen
SA og/eller nærtstående ejer aktier i DSV
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.