Økonomisk Ugebrev A/S har pr. 26. juni 2025 styrket sin bestyrelse med indvalg af Michael Dyrby som nyt medlem. Med mere end 30 års erfaring fra topledelse i den danske mediebranche, er Dyrby en skarp strategisk og journalistisk profil, som skal bidrage til selskabets næste vækstfase.
Michael Dyrby er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole og har blandt andet været nyhedsdirektør på TV 2 og ansvarshavende chefredaktør på dagbladet B.T. Siden 2022 har han drevet selvstændig rådgivervirksomhed med fokus på strategisk kommunikation og forretningsudvikling.
Økonomisk Ugebrev har de seneste år gennemført en omfattende transformation med fokus på at effektivisere driften i salg, markedsføring og anden backoffice, uden at skære i de redaktionelle ressourcer.
I dag står selskabet med en agil og lean forretningsmodel, som er klar til at skalere, og hvor effektiviseringerne fortsætter.
“Vi har trimmet organisationen og skærpet vores strategiske fokus på det, der er vores DNA – et stærkt nichemediehus med høj journalistisk kvalitet. Med optimerede systemer og slank drift er vi nu klar til at vokse mere effektivt. Vi har identificeret to strategiske spor: Ét, hvor vi styrker abonnementsmodellen og digitaliseringen – og ét, hvor vi indgår samarbejde med en distributionspartner, der kan løfte vores rækkevidde. Med Dyrby i bestyrelsen får vi adgang til værdifuld medieerfaring og indsigt, som kan bidrage til at kapitalisere på disse muligheder,” siger bestyrelsesformand Heidi Ahlefeldt-Laurvig.
Driftsmæssigt comeback og ny vækststrategi
Efter flere år med en økonomisk omstilling vendte Økonomisk Ugebrev i 2024 tilbage til et positivt EBITDA på 0,2 mio. kr., en halv million kroner bedre end året før. Forbedringen er opnået gennem markante omkostningsreduktioner, omlægning arbejdsgange i organisationen og forenklet struktur, hvor der satses på få kerneprodukter, mens ikke-kerne produkter outsourcers eller lukkes.
Økonomisk Ugebrev A/S har i perioden relanceret ØU Trader, som retter sig mod et uerfarent investeringspublikum og moderniseret Bestyrelsesguiden.dk. Andre ikke-kerneforretninger som konferencer og Magasinet Danmarks 100 Rigeste vil i år leverer positive dækningsbidrag.
“Vi er i gang med at omstille Økonomisk Ugebrev fra et traditionelt mediehus til en moderne vidensplatform. Dyrbys indtræden sker i en fase, hvor vi udvider B2C-produkter til nye kundegrupper, optimerer vores B2B-produkter, digitaliserer kunderejsen og bygger strategiske alliancer. Vi ser frem til at udnytte hans erfaring og netværk i den videre udvikling,” siger chefredaktør og hovedaktionær Morten W. Langer.