Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Pressemøde om fremtidigt ejerskab af SAS kl. 18: Derfor bliver aktierne ikke gjort værdiløse

Morten W. Langer

tirsdag 03. oktober 2023 kl. 14:42

SAS holder pressemøde kl. 18 om det fremtidige ejerskab af flyselskabet – pressemødet kan følges her

———————————————

Bragt i ØU april 2023:

Ifølge medieforlydende er SAS på vej til at blive taget af børsen, antageligt efter at nogle store institutionelle investorer og den danske stat overtager det fulde ejerskab. Men dette scenarie virker usandsynligt, da det hverken vil være en fordel for nye storaktionærer eller selve SAS, og det vil heller ikke være optimalt at opgive de 265.000 småaktionærer, da det vil skabe negativ brandværdi for det skandinaviske flyselskab, skriver chefredaktør Morten W. Langer i denne kommentar 

SAS-aktien er ekstrem høj risiko, og man risikerer at tabe alle sine penge. Men …

SAS varslede forleden, at ledelsen nu påbegynder den sidste del af chapter-11 processen, som går ud på at rekapitalisere selskabet, med ny kapital for 9,5 mia. kr. og konvertering af gæld for 20 mia. SEK. Den 19. april skal SAS have domstolens godkendelse til at starte kapitalrejsningsprocessen, som skal gør det muligt at tiltrække nye investorer og dermed ejere af SAS.

meddelelsen fra SAS forleden fremgik det, at de nuværende aktionærer risikerer at stå tilbage med værdiløse aktier på grund af nedskrivning af aktiekapitalen til nul, og der skal også ske en nedskrivning af gæld for 20 mia. SEK, især til den danske, svenske og norske stat.

Det oplyses, at SAS’ aktuelle likviditet skal anvendes til at betale DIP-lånet til Apollo Global Management og visse andre kreditorer tilbage for i alt 20 mia. SEK.  Tilsyneladende er det altså ikke planen, at Apollo fortsætter som stor aktionær, som det har været antydet i medierne.

Efter startmøde for kapitalrejsningen den 19. april ventes det at tage tolv uger at finde relevante nye investorer til at købe aktier i SAS, og investorerne forventes at blive fundet blandt institutionelle investorer, pensionskasser, kapitalfonde og andre store investorer sammen med den danske stat. Der er således ikke lagt op til en bred kapitalrejsning blandt eksisterende aktionærer, som især udgøres af den svenske og danske stat (i alt 42 procent ejerandel) og 265.000 private aktionærer særligt i Danmark og Sverige.

Det oplyses direkte i den seneste meddelelse, at ”eftersom aktieägare har lägre prioritet än borgenärer (kreditorer.red), är förväntan för närvarande att det inte kommer att finnas något eller mycket litet värde kvar för befintliga aktieägare i SAS AB efter att Bolagets rekonstruktionsprocess är genomförd.” Så formelt og juridisk kan SAS’ ledelse nedskrive den aktuelle aktiekapital til nul, også selvom aktionærværdierne allerede er styrtdykket til næsten ingenting det seneste år: Den aktuelle børsværdi af selskabet er 1,2 mia. kr.

Spørgsmålet er nu, om det vil være den bedste løsningsmodel for nye aktionærer at bevare børsnoteringen og de 265.000 private småaktionærer. Ud fra en nu-og-her økonomisk betragtning kan de nye aktionærer få nedskrevet den aktuelle aktiekapital til nul og afnotere selskabet. Umiddelbart er der dog flere grunde til, at det på den lange bane nok vil blive set som positivt for SAS og de nye storinvestorer at bevare både børsnotering og en bred aktionærkreds:

For det første repræsenterer det en betydelig værdi for SAS at have bred folkelig opbakning, og medejerskab af selv små aktieposter vil kunne veksles til ambassadørværdi og understøtte brandingen i brede del af befolkning. En overgang til ren kapitaleje hos store professionelle investorer vil sikkert betyde tab af brandingværdi. Der er en grund til, at Norwegian, Finnair, Lufthansa, Air France og Ryanair er børsnoterede med en bred ejerkreds.

For det andet er de nuværende aktionærers værdier allerede udvandet så meget, at de næppe får mere end 2-3 procent af den nye markedsværdi af aktiekapitalen. I Norwegian stod de gamle aktionærer tilbage med fire procent af aktiekapitalen efter restruktureringen. Børsværdien af det nye SAS kan ud fra ledelsens opjusterede prognoser estimeres til over 40 mia. SEK. Og den nuværende aktiekapital har en børsværdi på 1,5 mia. SEK.

For det tredje vil nye institutionelle investorer, herunder pensionskasser og kapitalfonde, måske ønske en fortsat børsnotering, så de har en enkel exitmulighed. En aktionærbase med 265.000 aktionærer repræsenterer også en værdi. Og de store ejere vil kunne navigere frit med en ejerandel på op mod 95 procent, og de skal stadig tage hensyn til den danske stats interesser. En mulighed er dog også en afnotering nu og en senere genbørsnotering. Udvikler SAS’ salg og overskud sig, som ledelsen forventer i dag, er der lagt op til en kursfest de kommende år, da der må forventes salg af nye aktier til en betydelig rabatpris.

For det fjerde vil det ikke se godt ud for den danske stat, at den som nye største aktionær får lov til at købe ekstremt billige aktier, mens 265.000 svenskere og danskere bliver visket væk som aktionærer. Politisk kan det blive et kæmpestort selvmål for regeringen, at man på den måde udnytter situationen til egen vinding samtidig med, at det er velkendt, at SAS økonomisk står foran en ny guldalder. Sandsynligt er det derfor, at den danske stat vil holde hånden under de nuværende aktionærer.

Som tidligere nævnt i en analyse i Økonomisk Ugebrev lå det i kortene, at SAS ville komme med en senere opjustering, dels på grund af lavere priser på flybrændstof, dels på grund af massiv trafikvækst, og dels på grund af markant stigende priser på flybilletter. Omsætningen blev opjusteret til 58 mia. SEK for 2025/26 (fra 49 mia. SEK) og EBT-marginalen til 9-10 procent mod tidligere 6-8 procent.

Andre europæiske flyselskaber handles til ca. ti gange overskuddet, og det svarer for det nye SAS til en børsværdi på ca. 50 mia. SEK.  Med den planlagte kapitalforhøjelse på 9,5 mia. SEK og konvertering af gæld for 20 mia. SEK til skønsmæssig 50 procent, svarer det til en ny egenkapital på ca. 20 mia. SEK, svarende til tre gange driftsoverskuddet. Det giver alt andet lige en upside på ca. 150 procent for de nye aktionærer.

Samtidig blev der tidligere forventet et likviditetsberedskab på 15 procent af omsætningen i dette regnskabsår, og det er nu opjusteret til ”væsentligt” over 15 procent, ca. 8-10 mia. SEK. Reelt vil omsætning og overskud i år blive markant højere end udmeldt, fordi ledelsen ikke må indregne de positive effekter af Chapter-11 processen i det formelle regnskab, før processen er afsluttet.

Meget tyder på, at den danske stat i det nye ejerregi vil blive lagt største aktionær. Den danske stat har tidligere meddelt, at den ønskede at bevare eller øge ejerandelen op til 29 procent, hvor både den svenske og norske stat har oplyst, at de ikke kommer med ny kapital, men gerne vil konvertere gæld til nye aktier.

Men altså… Man kan ikke udelukke, at SAS´ nuværende aktionærer snart får at vide, at deres aktier er værdiløse. Men historien peger i en anden retning, når man ser på fremgangsmåden i andre nødlidende flyselskaber.

 

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Dagens Nyheder Middag - Investering

Vær et skridt foran. Få de vigtigste analyser af danske aktier og aktiemarkedet
Udkommer hver dag kl. 12.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Business Controller
Region Hovedstaden
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Nyt job
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank