Artiklen bringes i den kommende udgave af ØU Ledelse:
Nu skal der mere fart på Carlsberg. Koncernens CEO Cees ‘t Hart vil sandsynligvis i en ny strategi satse på langt stærkere vækst, end koncernen hidtil har præsteret. Især koncernens kinesiske vækstmaskine er nu så stor og vokser så stærkt, at der er udsigt til, at vækstmålet kan blive løftet til 3-5 procent om året frem mod 2027. Vækstmålet lyder ikke voldsomt, men det kan betyde en helt ny dynamik i drikkevare-koncernen, der har haft stagnerende omsætning siden 2012, skriver Morten A. Sørensen i denne analyse
Først flere kræfter – så mere vækst: Efter at Carlsbergs indtjeningsevne er blevet styrket markant siden 2013, ser det ud til, at den finansielle styrke nu skal bruges til at løfte omsætningen. Carlsbergs ledelse med CEO Cees ‘t Hart i spidsen forbereder nu en ny strategi, der bliver præsenteret for bestyrelsen om nogle uger. Strategien med arbejdstitlen Sail´27 skal afløse Sail’22, som blev lanceret i 2016. Selv om Cees ‘t Hart understreger, at Sail’27 vil blive en evolutionær videreudvikling af Sail’22, så kan en iøjnefaldende del af strategien blive, at Carlsberg sætter farten op.
I den hidtidige strategi har vækstmålet været på gennemsnitligt 2 – 4 procent om året. Men væksten kan ”inden for overskuelig fremtid” blive 3 – 5 procent, skønnede Cees ‘t Hart på en analytikerkonference efter udsendelsen af koncernens volumental for første kvartal.
Det nye vækstmål lyder ikke meget anderledes end det gamle. Men målet kan i realiteten give Carlsberg en helt ny dynamik. Set over det seneste årti fremstår Carlsberg nemlig – målt på salget – som en stagnerende virksomhed. 2012-omsætningen på 66,5 mia. kr. var et højdepunkt, der ikke siden er nået igen.
Asien trækker frem
Der kom ganske vist igen gang i væksten fra 2017, da Cees ‘t Harts vækstplan Sail 22 begyndte at virke. Men selv i 2019 var omsætningen kun nået op på 65,9 mia. kr., inden viruskrisen slog den tilbage til 58,5 mia. kr. i 2020.
For 2021 lyder analytikernes konsensus-skøn på 63,4 mia. kr. Hvis det niveau bliver udgangspunktet for vækstrater på 3-5 procent om året, så er en ny omsætningsrekord på omkring 67 mia. kr. i 2022 og over 75 mia. kr. i 2025 inden for rækkevidde.
Det er især Asien og Kina, der gør, at Carlsberg ser stadig mere optimistisk på vækstpotentialet. Hele koncernens drikkevare-volumen blev i første kvartal 2021 på 30,3 mio. hektoliter mod de forventede 28,8. Carlsberg gjorde det godt i sammenligning med ærkerivalen Heineken (se skema) og har nu, målt på de offentliggjorte volumental, øget forspringet til Heineken i Asien.
Især i Asien overraskede Carlsberg med en volumenstigning på 29,7 procent fra første kvartal 2020 til 11,8 mio. hl mod forventet 10,9 mio. hl. I Kina var den organiske fremgang over 50 procent. Det var overraskende stærkt, selv om sammenligningsgrundlaget var gunstigt, idet første kvartal 2020 var præget af virusudbruddet i Kina.
Asien har nu overhalet Øst- og Centraleuropa, som Carlsbergs volumenmæssigt største division. Og hvor omsætningen målt i kroner i Vesteuropa i første kvartal af det ”normale” år 2019 lå 37 procent over omsætningen i Asien, så stod de to geografiske divisioner lige i første kvartal 2021. Selv om Vesteuropa slipper ud af lockdown og kommer stærkt igen i 2021 og 2022, så vil Asien fortsat drive koncernens vækst.
Dels vokser det asiatiske marked mere, og dels har Carlsberg haft succes med innovativ udvikling af virksomhedens brands, satsningen på premium-øl og fokuseringen på store byer.
Carlsberg mod øst i Kina
I Kina har Carlsberg udviklet Wusu, der blev fuldt ud overtaget i 2015, til sit stærke lokale powerbrand. Et forholdsvist højt alkoholindhold bidrager til, at kunderne vil betale en premium-pris for Wusu, og mærket udgør nu en fjerdedel af Carlsbergs portefølje i Kina.
Wusu fungerer som en rambuk, der hjælper koncernen med at bryde ud af sit hidtidige hovedmarked i det vestlige Kina og trænge frem i de store byer i midten og ved østkysten af landet. Men der er risici.
Carlsberg kan blandt andet komme ud i en mere vanskelig balancegang mellem hensynet til koncernens vesteuropæiske kunder og vækstlysten i Kina: I Kina er Carlsbergs og Wusus udgangspunkt Xinjiang-regionen, der ifølge menneskerettigheds-organisationer er præget af det kinesiske regimes hårdhændede undertrykkelse af Uighur-befolkningen.
Det er også afgørende, at vækstsatsningen kan forenes med en fortsat forbedring af koncernens indtjeningsevne. Siden 2016 har Carlsberg år for år forbedret sin EBIT-driftsmargin, og den nåede i 2020 op på 16,6 procent. CFO Heine Dalsgaard har efter første kvartal talt om ”meget, meget stærke marginer i Q1” i Kina. I 2021 venter Carlsberg nu overordnet en vækst i EBIT på 5-10 procent, så resultatet ser i år ud til at kunne følge med omsætningsvæksten.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.