Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Q2 regnskab fra Mærsk: Nedtur udfordrer logistikstrategi

Morten Sørensen

tirsdag 29. august 2023 kl. 11:40

Q2 regnskab fra Mærsk: Nedtur udfordrer logistikstrategi

Mærsks opkøb af logistikvirksomheder skal gøre virksomheden mere stabil og bedre sætte den i stand til at udjævne op- og nedture i markedet og give koncernen en særlig profil i det konkurrenceprægede marked. Det bliver dog foreløbigt ikke bevist. Heller ikke under den igangværende nedtur for containerbranchen siden slutningen af sidste år, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.

Mærsks store strategiske logistiksatsning er under pres, hvis man skal dømme efter kvartalstallene fra koncernen og dens konkurrenter.

Opkøb af logistikvirksomheder og den efterfølgende sammensmeltning af containersøfart og logistik er den store strategiske satsning, som ifølge Mærsks tidligere topchef Søren Skou og den nuværende topchef Vincent Clerc skulle ruste det store A.P. Møller-Mærsk til fremtiden.

Satsningen skal dels bidrage til at udjævne de kraftige op- og nedture, som containerbranchen historisk har været udsat for. Og dels skal den give Mærsk en særlig profil som en udbyder, der kontrollerer hele transportkæden, og derfor kan sikre kunderne sammenhængende, fleksible dør-til-dør transportløsninger.

Begge dele bliver der nu sat et forstærket spørgsmålstegn ved. Dels på grund af de seneste kvartalstal fra branchen, og dels på grund af de vigtigste konkurrenters opkøb i det seneste års tid.

I takt med et drastisk fald i fragtraterne har indtjeningsudviklingen i første halvår været forbløffende ens i de store europæiske containerrederier. Målt ud fra halv-årstallene er det vanskeligt at se, at Mærsk opnår nogen særlig fordel af den særlige forretningsmodel, traditionel containersøfart kombineret med logistik, som koncernen har introduceret i de seneste år.

Hapag-Lloyd, som stadig er et forholdsvist rendyrket containerrederi, klarer sig mindst lige så godt som containerrederidivisionerne hos Mærsk – og hos Mærsk-konkurrenten CMA CGM.

På den anden side præsterer de rendyrkede logistikvirksomheder som Kühne & Nagel og DSV betydeligt bedre indtjeningsmarginer end Mærsks logistikaktiviteter. At en forening af aktiviteter inden for containersøfart og logistik kan udløse helt særlige synergifordele i én eller begge disse aktiviteter, synes altså ikke at være bevist – indtil videre.

CMA CGM er et godt eksempel på, at Mærsk ikke længere står alene med en forretningsmodel, der i højere grad vil integrere containerrederi med logistik. Efter betydelige opkøb af bl.a. logistikvirksomheden CEVA og af Bollorés logistikaktiviteter i især Frankrig og Asien, er den rapporterede omsætning i CMA CGM’s logistikaktiviteter lige så store som Mærsks (om end der kan være forskel på hvilke aktiviteter, de to konkurrenter indregner i deres særskilte logistikdivisioner). Også det største containerrederi, schweizisk-italienske MSC, må efter store opkøb nu have en betydelig logistikdivision, men offentliggør ingen omsætnings- eller indtjeningstal.

Man kan måske sige, at MSC og CMA CGM nu kvalificerer Mærsk-modellen ved at efterligne den. Men det betyder samtidig, at Mærsk ikke længere står med en helt særlig konkurrencefordel som en organisation, der kan tilbyde og selv kontrollerer sammenhængende transport-/logistik-løsninger.

Blandt containerrederierne har Mærsk de seneste år mistet markedsandele. Målt ud fra kapaciteten i den samlede globale containerflåde er Mærsks markedsandel 15 pct. mindre, end før Mærsk i 2017 overtog den tyske konkurrent Hamburg Süd for 28 mia. kr. – en anden stor strategisk satsning. MSC har i begyndelsen af 2022 overhalet Mærsk og er blevet verdens største containerrederi, mens CMA CGM haler kraftigt ind på den danske konkurrent.

Morten A. Sørensen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Finance Manager
Region Nordjylland
SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Financial Controller til HMF Group A/S
Region Midt
Økonom til Almen Analyse – Landsbyggefonden
Region Hovedstaden
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank