Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Q4: Ny lyn-indskiftet DSV-chef står foran store udfordringer

Morten Sørensen

mandag 05. februar 2024 kl. 16:30

Jens H Lund DSV

2024 vil blive et krævende første år for Jens H. Lund, der overraskende tidligt overtager CEO-posten. Han skal leve op til i hvert fald fire afgørende forventnin­ger, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.

Der er fire opgaver, som trænger sig på i DSV. Det betyder, at allere­de det første år på posten kan blive helt afgørende for vur­deringen af logistikkoncernens nye topchef Jens H. Lund.

Netop i 2024 skal DSV i særlig grad bevise sig selv over for omverdenen, og på den baggrund kan det være logisk, at Jens H. Lund allerede per 1. februar bliver CEO, selvom det tidligere var varslet til at skulle ske ”senest 30. septem­ber”. 2024 bliver et år, der kræver en gennemslagskraft, som Jens H. Lund ikke ville have som ”kommende”, men endnu ikke tiltrådt, og den hidtidige topchef Jens Bjørn Andersen heller ikke ville have som ”afgående” gennem mange måneder.

DSV kunne i denne uge levere et regnskab og en pro­gnose, der ikke begejstrede, men dog førte til en lille posi­tiv kursreaktion, måske som en slags lettelse efter de se­neste bekymrende signaler om resultatfald og dramatiske sparerunder fra virksomheder som amerikanske UPS og Fedex og tyske DHL.

Markedssignalerne og 2023-tallene understreger, at udfordringerne trænger sig på for Jens H. Lund:

For det første skal DSV naturligvis drive sin forretning optimalt. Det er en opgave, som Jens H. Lund har alle for­udsætninger for at løse. Han har i væsentlig grad været med til at skabe den succes, som DSV har udviklet sig til.

Men opgaven er ikke blot rutinepræget i et marked, som forvandler sig, hvor konkurrenterne opruster med nye løsninger, og hvor forstyrrelser af transportvejene bli­ver mere almindelige. Fjerde kvartal 2023 har dog vist, at DSV evner at holde indtjeningen nogenlunde oppe, selv­om omsætningen falder markant.

DSV har ambitioner om at kunne holde sin vækst må­ske et-to procentpoint over en forventet markedsvækst på 3-4 pct. i 2024. Samtidig venter koncernen et EBIT-driftsre­sultat på 15-17 mia. kr. før særlige poster mod 17,7 mia. kr. i 2023, og det er – efter DSV-målestok – en noget af­dæmpet prognose.

For det andet skal Jens H. Lund sørge for, at DSV kan nærme sig de målsætninger for kapitalafkast, som virksom­heden har sat for 2026, der jo nu kun ligger to år fremme. Koncernen skal nå et afkast af kapitalen (ROIC) på mindst 20 pct. – efter at koncernen præsterede 17,8 pct. i 2023, og efter koncernen gennem de seneste fem år kun er kom­met over 20 pct. i 2022, der bød på helt ekstraordinær god indtjening for transportbranchen. De strategiske mål for 2026 kan altså virke ambitiøse, men DSV-ledelsen under­streger, at de fastholdes. DSV regner i øvrigt med i 2025 og 2026 at få et særligt tilskud til indtjeningen, udover hvad der kommer fra hovedaktiviteterne.

For det tredje skal Jens H. Lund have det store logi­stik joint venture i NEOM-byprojektet i Saudi-Arabien kørt i gang. I år regner DSV med at investere omkring 200 mio. USD i projektet, der gerne hen mod udgangen af året skulle være i drift. Det er en betydelig opgave at etablere denne nye virksomhed, som ikke ventes at påvirke indtje­ningen afgørende i 2024.

For det fjerde vil der være en forventning blandt inve­storer om, at DSV igen markerer sig på opkøbsmarkedet. Det er nu snart tre år siden, at DSV varslede overtagelsen af sit seneste store opkøb GIL, og inden da købte koncernen stort op cirka hvert andet år. DSV har formået at sluge sta­digt større konkurrenter, som derefter er blevet effektivise­ret og har bidraget med synergier til den samlede koncern. Derfor har koncernens opkøb som regel løftet aktiekursen. Men den er nu faldet siden det seneste store opkøb – selv­om den i de seneste måneder har rettet sig noget op.

En lavere aktiekurs kan alt andet lige gøre det vanskeli­gere at finansiere et opkøb. Jens H. Lund skulle gerne fin­de en løsning på dette dilemma.

Hvis DB Schenker og C.H. Robinson bliver købt af andre end DSV kan det blive set som et slags nederlag for den danske koncern. Og vilkårene for M&A i logistikbranchen har ændret sig, siden DSV købte GIL.

Flere store containerrederier er blandt andet blevet stærkt interesserede i logistikvirksomheder, men DSV har stadig mulighed for at satse stort og dyrt. De er nok fra an­det halvår 2023 løbet ind i en solid nedtur, men de sidder stadig på en store del af de mange ekstra milliarder, som de tjente i det ekstraordinære marked i 2022.

Morten A. Sørensen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank