Uddrag fra ledelsesberetning i regnskab 2022 for Økonomisk Ugebrev:
Udvikling i aktiviteter og økonomiske forhold
Årets omsætning blev 9,8 mio. kr. mod 10,2 mio. kr. året før, svarende til en omsætningstilbagegang på ca. fire procent. Tilbagegangen fordeler sig ligeligt på abonnement og annoncer.
Abonnementsindtægterne steg på vores business-to-business produkter: ØU øgede især salget til store danske erhvervsvirksomheder og finansielle virksomheder, som i stigende omfang efterspørger indhold med dybde, perspektiv og nytteværdi, som er Økonomisk Ugebrevs DNA.
ØU har haft særlig fokus på at give inspiration til erhvervsledere om, hvordan de kan navigere i en stadig mere usikker og uforudsigelig verden. Det sker i høj grad ved at beskrive, hvordan succesfulde virksomheder lykkes med deres strategier
Særligt var der stor interesse for vores databaserede kortlægninger, ratings og brancheanalyser. Vi fokuserer ikke som dagbladene på hurtige dag-til dag nyheder.
For investorprodukterne ses tilbagegangen i 2022 at være afledt af de vanskelige investeringsmarkeder i de første ni måneder af året, hvor mange investorer var tilbageholdende med at investere i aktier. Trods de svage investeringsmarkeder har frafaldet af abonnenter været begrænset. Og fra oktober 2022 og frem er indtægterne på investorprodukterne blevet stabiliseret.
Samlet ser vurderes det, at abonnementsudviklingen har været tilfredsstillende med en stort set flad udvikling. Det er sket i en periode, hvor de store mediehuse bløder på toplinjen. For ØU er udviklingen i toplinjen langt vigtigst, da vores forretningsmodel er meget fleksibel.
Omkostningerne steg til gengæld markant sidste år: Stigningen i omkostningerne skyldes en ny offensiv salgsstrategi, vedtaget i efteråret 2021, som betød en betydelig stigning i personaleomkostninger, IT-omkostninger, markedsføringsomkostninger og lokaleomkostninger. Samlet var det planen, at disse tiltag skulle booste salget af abonnement. I løbet af efteråret 2022 stod det klart, at salgsstrategien ikke leverede det ønskede indtægtsløft.
Udvidelsen af antal faste medarbejdere, højere IT-omkostninger og marketingomkostninger er hovedforklaringen på det betydelige underskud, som løber op i to mio. kr. Resultatet er også påvirket negativt af engangsomkostninger, blandt andet til aftrædelsesordninger og underskud i datterselskabet ØU Capital.
Omkostningsudviklingen var i 2022 derfor på alle måder utilfredsstillende set i lyset af de manglende resultater på indtægtssiden på baggrund af den offensive salgsstrategi.
Siden efteråret 2022 har ledelsen derfor gennemført en hårdhændet effektiviseringsplan, for at skabe bedre balance mellem indtægter og omkostninger.
Forventninger til 2023
Ledelsen har i foråret 2023 arbejdet videre med at effektivisere salg, administration og IT. En række administrative opgaver, IT og arbejdet med digitalt salg er blevet eller bliver outsourcet til eksterne parter. Medarbejderstaben er reduceret med yderligere tre fuldtidsansatte i maj og juni, hvor resultateffekten bliver synlig med fuld effekt fra september.
Lokalesituationen er genovervejet, og på grund af behov for færre interne arbejdspladser vil der enten ske udleje af arbejdspladser til eksterne, eller delvist opsigelse af lejemålet. Lokaleomkostningerne ventes på sigt markant nedbragt på grund af disse initiativer. En evaluering af IT-systemerne til systemintegration, artikeldatabase, mailudsendelse og SMS-udsendelse munder ud i en betydelig årlig besparelse.
Initiativerne vil samlet set få en resultateffekt fra september 2023, så der derfra vil blive leveret et betydeligt positivt månedsoverskud. På baggrund af de forventede tiltag forventes et positivt driftsresultat i år og et helårsresultat (EBITDA) på over to mio. kr. næste år. Dette skøn er baseret på uændret abonnementssalg, som retfærdiggøres af meget høje gentegningsprocenter, og omkostningsbesparelser, som er gennemført eller besluttet, og som får fuld effekt fra september.
Det vil give en solid platform for, at ØU kan gentænke nye offensive tiltag, baseret på de mere effektive IT-systemer, som også giver mulighed for mere effektive digitale salgskampagner og bearbejdning af nye kundesegmenter.
Hen over efteråret vil det således blive vurderet, om ØU formår at skabe et stabilt stigende abonnementssalg på egne platforme og på eksterne platforme gennem partnerskaber, som har stor berøring med de kundesegmenter, som ØU henvender sig til.
Under alle omstændigheder vil der blive fastholdt en stram omkostningsstruktur. I forlængelse af overvejelser om nye forpligtende partnerskaber med webtrafiktunge aktører, er det også en mulighed, at ØU helt eller delvist sælges.
I første omgang røres der ikke ved de redaktionelle omkostninger. Men der ligger teoretisk set et stort besparelsespotentiale, hvis det besluttes at beskære antallet af artikler i de enkelte udgivelser, og dermed i omkostninger til freelance journalister. Det er dog ikke planen, da de redaktionelle produkter tværtimod skal videreudvikles og gøres endnu bedre.