Q2-regnskab: Royal Unibrews 1. kvartalsregnskab indeholdt flere usikkerhedsfaktorer om resten af året: Om planlagte prisforhøjelser ville ramme salget negativt, høje transportomkostninger fra Europa til Nordamerika og Afrika trak i den modsatte retning. Også usikkerheder om negative inflationseffekter på forbrugeradfærden. Alt sammen øgede investors risikopræmie. Halvårsregnskabet viser, at ledelsen er på rette vej, skriver redaktør Bruno Japp.
Halvvejs inde i regnskabsåret bør Royal Unibrews ledelse have et tydeligere billede af, hvad der kan forventes af 2023. Halvårsregnskabet løfter da også delvist sløret for nogle af de forhold, som var bekymrende efter 1. kvartal, hvor ledelsen dog fastholdt årsforventningen om en omsætning på niveauet 13-14 mia. kr. og et EBIT-resultat i intervallet 1550-1750 mio. kr. Det nye regnskab viser, at Royal Unibrew er på rette vej mod selskabets erklærede strategiske mål om at blive en global leder inden for bæredygtige drikkevarer. I regnskabet konstateres det, at selskabets ESG-performance er forbedret i forhold til samme periode i fjor, og at eksempelvis effektiviteten mht. vandforbrug er forbedret som følge af ændret produktmix. I modsat retning på ESG-fronten trækker dog skiftet fra naturgas til olie, men her er tale om en midlertidig ændring, forklares det.
Bryggeriets strategiske retning går allerede i retning af andre drikkevaretyper end traditionelt øl, som ikke præsterer samme vækst som mange af de nye drikkevarekategorier. Den langsigtede strategi indebærer da også en satsning på ”energy drinks, enhanced water, cider/RTD, no/low sugar products, no/low alcoholic products and premiumization”, hvor man forventer at kunne operere med højere marginer end gennemsnitlig for selskabets produkter.
Disse udsigter kan til en vis grad begrunde den merpris, som investorerne på kort sigt er parate til at betale for Royal Unibrew-aktien i forhold til konkurrenternes aktier. Royal Unibrew handles således til en forventet Price/ Earnings for 2024 på 19 mod branchemedianen på 16 og Carlsbergs Price/Earnings på 17.
Umiddelbart viser regnskabet massiv tilbagegang på bundlinjen – fra et overskud før skat i 1. halvår 2022 på 1046 mio. kr. til et overskud på 603 mio. kr.
Forklaringen på tilbagegangen er regnskabsteknisk og kan forklares af Royal Unibrews køb af Hansa Borg Bryggerier i starten af 2022. Værdien af det oprindelige ejerskab på 25 pct. af selskabet blev ved det nye opkøb revalueret, hvilket medførte en regnskabsmæssig justering i 2022-regnskabet med en indtægtsførsel på 360 mio. kr. Den store spænding har knyttet sig til, om planlagte prisforhøjelser kunne neutralisere den negative effekt af omkostningsinflation. Ledelsen ser ud til at være lykkedes med dette projekt, da overskudsgraden er øget. Royal Unibrews CEO Lars Jensen oplyser, at man nu har opfyldt ambitionen om at afbøde de stigende materielle omkostninger. Der er dog stadig et vist efterslæb på øgede lønomkostninger samt valutakurseffekter, som mangler at blive neutraliseret.
Også lagernedbringelse i Royal Unibrews engros virksomhed i Italien påvirkede Q1-regnskabet negativt. Det oplyses nu, at denne ”de-stocking” er afsluttet med balance mellem ind- og udgående salg de seneste måneder.
Samlet betyder det, at bryggeriets omsætning i Q2 er 12 pct. højere og driftsresultatet 5 pct. højere end samme kvartal sidste år. Forklaringen på forskellen mellem fremgang i omsætning og i driftsresultat skyldes primært tilkøb af virksomheder, som bidrager fuldt ud på toplinjen i regnskabet, men på kort sigt ikke bidrager til indtjeningen. Ledelsen justerede efter Q2 alligevel årsforventningen: Omsætningen for helåret blev nedjusteret til ”omkring 13 mia. kr.” fra tidligere 13-14 mia. kr. Men forventningen til driftsresultatet blev præciseret lidt op – til 1600-1750 mio. kr. fra tidligere 1550-1750 mio. kr. En væsentlig årsag til nedjusteringen af den forventede omsætning ligger i valutakursudviklingen. Den faldende værdi af norske og svenske kroner forventes skære 250 mio. kr. af omsætningen. Ledelsen signalerer altså, at usikkerheder om inflationseffekt og højere omkostninger er reduceret. Og markedet kvitterede da også med en kursstigning efter fremlæggelsen af halvårsregnskabet. Ledelsen er nok også mere komfortabel med den udmeldte 2023-forventning, da den oplyser, at forbrugeradfærden indtil videre ikke har ændret sig som følge af de højere priser. Men det oplyses også, at de højere salgspriser fortsat kan få negativ effekt, og at private labels og discountmærker forventes at vinde en større andel af markedet.
Bruno Japp
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.