Sydbank har kigget på Novo Nordisk forud for deres 2. kvartalsregnskab 2021 d. 5 august.
Uddrag fra analysen:
Fokuspunkter i 2. kvartalsregnskabet 2021
2. kvartal. Novo Nordisk var i 2. kvartal 2020 negativt påvirket af lagernedbringelser blandt grossisterne svarende til ca. 500 mio. kr. og færre patienter som følge af COVID-19, som trak salget ned med 1.500 mio. kr. Det letter sammenligningsgrundlaget for Novo Nordisk i 2. kvartal 2021. Vi estimerer på den baggrund en vækst i lokal valuta på 11% i kvartalet. En markant negativ valutaeffekt primært som følge af svækkelsen af USD trækker i modsatte retning. Vi estimerer således en samlet omsætningsfremgang på 6% i 2. kvartal.
GLP-1. Vi vurderer, at Ozempic og Rybelsus vil være trækhestene for væksten i kvartalet, hvilket receptudskrivningsdata fra USA bekræfter. Vi forventer, at vundne markedsandele for Ozempic i GLP-1 segmentet bidrager positivt til salgsvæksten. Vi venter en salgsfremgang på 45% for Ozempic svarende til et salg på 6.998 mio. kr. Vi estimerer et fortsat tiltagene bidrag fra salget af Rybelsus på 1.056 mio. kr. i 2. kvartal, som afspejler fortsat markedspenetration og udrulning på nye markeder. Det modsvares af tilbagegang for Victoza primært som en konsekvens af tabte markedsandele. Vi estimerer en samlet vækst i GLP1 segmentet på 23% i 2. kvartal svarende til et salg på 11.624 mio. kr.