Uddrag fra Sydbanks analyse af Novozymes forud for regnskab på tirsdag:
Fokuspunkter i 4. kvartalsregnskabet for 2020
• ’Household Care’. Vi forventer, at den moderate organiske vækst fra 3. kvartal vil fortsætte i 4. kvartal i ’Household Care’, som følge af en fortsat lagernedbringelse hos kunderne. En af Novozymes’ største kunder Proctor & Gamble (P&G) melder om en stærk udvikling indenfor vaskemidler, og ser bl.a. en øget efterspørgsel efter dyrere vaskemidler. Det er godt nyt for Novozymes da dyrere vaskemidler oftest indeholder en større mængde enzymer. Vi modellerer en organisk vækst på 1% i ’Household Care’ i 4. kvartal 2020. Vi forventer, at den fortsatte udrulning af Freshness-produktserien vil fortsætte det stigende bidrag til salgsvæksten i 4. kvartal 2020. Vi ser en samlet omsætning på 1.225 mio. kr. i 4. kvartal
2020, hvilket svarer til en flad omsætningen i forhold til 4. kvartal 2019. Omsætningsvæksten vil blive negativt påvirket af valutamodvind fra især en svækket dollar.
• ’Food, Beverages & Human Health’. Vi ser en organisk salgsvækst på -0,6% i 4. kvartal 2020. Vi forventer forsat at se svære markedsvilkår i bryggerier som følge af nye COVID-19 nedlukninger, hvilket vil lægge en dæmper på væksten i segmentet. Derudover forventer vi forsat at se lagernedbringelse i bagerisegmentet. Vi forventer, at salget af enzymer til kosttilskud og alternative plantebaserede proteinkilder, vil bidrage til væksten i 4. kvartal 2020.
Vi estimerer en omsætning på 699 mio. kr. i kvartalet, svarende til en vækst på 0,3%.