Uddrag fra Sydbanks analyse af Pandora før regnskabet torsdag:
Fokuspunkter i 4. kvartalsregnskabet 2020
• Foreløbige regnskabstal. Den 11. januar opjusterede Pandora selskabets forventninger til den organiske vækst og indtjeningsmarginalen i 2020. Selskabet offentliggjorde samtidig foreløbige
regnskabstal for like-for-like væksten og den organiske vækst i 4. kvartal. Pandora’s like-for-like
salg steg ca. 1% i 4. kvartal, hvilket var væsentligt bedre end de oprindelige forventninger. Den
organiske vækst vil lande på 3-4% i kvartalet. Den bedre end frygtede salgsudvikling resulterer i
en indtjeningsmarginal (EBIT før restruktureringsomkostninger) på omkring 30% i 4. kvartal, hvilket er noget bedre end ventet. Den stærke salgs- og indtjeningsudvikling i 4. kvartal fik Pandora
til at løfte selskabets prognose for den organiske vækst til nu en tilbagegang på omkring 11%, fra
tidligere 14-17% tilbagegang, ligesom indtjeningsprognosen blev hævet til omkring 20% fra tidligere 17,5-19%.
• Salgskanaler. Vi forventer, at den bedre end frygtede salgsudvikling i 4. kvartal, især vil være
understøttet af en fortsat kraftig vækst i e-Store salget. Derfor estimerer vi også, at Pandora-ejede
butikker vil have klaret sig væsentligt bedre end grossistleddet. Gennemsnitlig ca. 10% af Pandoras fysiske butikker var lukkede i 4. kvartal. Vi estimerer et vækstbidrag på 7% målt i lokalvaluta
fra Pandora-ejede butikker. Vi vurderer, at COVID-19 restriktionerne og butiksnedlukningerne vil
påvirke grossistleddet hårdest, da store dele af butikkerne er placeret i storcentre eller som en
del af selvstændige butikker. Vi modellerer et vækstbidrag på -4% målt i lokal valuta fra grossistleddet.