Uddrag fra Sydbanks analyse af SAS:
Vi fastholder Hold-anbefalingen på SAS efter, at selskabet har indgået en et-årig aftale med piloterne. Aftalen efterlader SAS med et alvorligt konkurrencemæssigt efterslæb. Dagens Airbus-finansieringsaftale køber nok SAS tid, men en mere konkurrencedygtig omkostningsstruktur er tvingende nødvendig, hvis SAS skal afværge endnu en kapitalrejsning.
SAS har indgået en overenskomstaftale med selskabets piloter. Aftalen er et-årig og piloterne frasiger sig de 4% lønforhøjelse, som eller var aftalt. Aftalen er et alvorligt tilbageslag for SAS.
SAS har fyret halvdelen af medarbejderne som en del af rekapitaliseringen og redningen i efteråret. SAS’ lønomkostninger før krisen var ca. 10 mia. SEK årligt, og som sådan skulle man forvente, at alene lønomkostningsbesparelsen fra afskedigelserne ville beløbe sig til 5 mia. SEK. Sådan står det ikke til.
Som følge af blandt andet forældede aftalestrukturer beløber de tilhørende besparelser sig nemlig kun til ca. 4 mia. SEK årligt (hvoraf størstedelen er lønninger). Selv om SAS afskediger halvdelen af medarbejderne slipper selskabet altså formentlig kun for 30-35% af lønomkostningerne. Helt lavpraktisk betyder det, at SAS’ enhedsomkostninger er væsentlig højere efter afskedigelserne end før. En noget paradoksal situation efter en skatteyderfinansieret redning!