Sydbank har kigget på Demant forud for 2. kvartalsregnskab for 2021 torsdag d. 12 august.
Uddrag fra analyse:
Fokuspunkter i halvårsregnskab 2021
- ’Høreapparater’ (wholesale). Demant berettede i forbindelse med 1. kvartalsmeddelelsen om en gradvis bedring i efterspørgslen i den første del af 2021. Vi forventer, at efterspørgselsbilledet er forbedret yderligere i maj og juni i takt med udrulningen af COVID-19 vaccinerne og deraf yderligere åbninger af samfundene. Desuden vil et markant lettere sammenligningsgrundlag i forhold til 1. halvår 2020 bidrage til væksten. Foruden en underliggende bedring i efterspørgslen vil væksten i kvartalet være drevet af lanceringen og udrulningen af de nye produktfamilier Oticon More og Philips HearLink. Vi forventer, at det især er i de kommercielle kanaler at Demant oplever den største efterspørgsel, mens de offentlige kanaler som VA i USA og NHS i Storbritannien fortsat halter lidt efter – om end også i bedring. Vi estimerer en organisk vækst på 46% og en omsætning på 4.200 mio. kr. i 1. halvår 2021.
- ’Hearing Care’ (retail). Vi forventer, at efterspørgselsbilledet i ’Hearing Care’, som dækker Demants retailaktiviteter i vid udstrækning vil minde om udviklingen i ’Høreapparater’ – den lavere efterspørgsel i de offentlige kanaler i ’Høreapparater’ og bidraget fra især Oticon More vil efter vores vurdering betyde, at væksten i ’Hearing Care’ vil være højere i forhold til ’Høreapparater’. Vi modellerer en organisk vækst på 52% og en omsætning på 3.253 mio. kr.