I den kommende udgave af Økonomisk Ugebrevs Tax Governance Rating 2023 indgår alle danske large cap og mid cap samt 50 store unoterede virksomheder, i alt 126 store danske virksomheder, som får karakter for oplysningskvaliteten i deres tax governance. I dette års rating indføres mulighed for ekstrapoint i tre af ratingens syv målepunkter: Virksomheder kan således opnå 12 point i dette års rating. I denne guide præsenterer redaktør Claus Strue Frederiksen ratingens målepunkter, mulighederne for ekstrapoint samt hensigten med Økonomisk Ugebrevs Tax Governance Rating 2023. Selve ratingopgørelsen udkommer til maj.
Økonomisk Ugebrevs Tax Governance Rating 2023 er opdelt i tre kategorier: 44 large cap-virksomheder, 32 mid cap-virksomheder og 50 unoterede virksomheder. Ratingen giver således mulighed for at sammenligne kvaliteten af de børsnoterede selskabers tax governance rapportering med de unoterede virksomheders rapportering samt at sammenligne selskaberne i large cap med mid cap. Dette års rating udkommer til maj 2023.
Ratingen består af syv målepunkter. I fem af disse målepunkter har virksomhederne mulighed for at opnå ekstrapoint, hvorved virksomheder i forbindelse med dette års rating maksimalt kan score 12 point – mod maksimalt 9 point sidste år. De nye muligheder for ekstrapoint, der træder i kraft i forbindelse med dette års rating, omhandler målepunkt 1, 2 og 7 – om blandt andet aktiviteter i skattelylande. Se udførlig forklaring nedenfor.
I lighed med tidligere år assisterer BENDIXEN Tax Governance med input og kvalitetssikring af dette års rating. Ifølge Ole Bendixen, Senior Advisor hos BENDIXEN Tax Governance, betyder de nye muligheder for ekstrapoint, at virksomhederne får et ekstra incitament til at styrke governance og transparens i forhold til virksomhedens ansvarlige skattehåndtering.
ØU Tax Governance Rating 2023 – målepunkter 1: Tax Governance: Har virksomheden offentliggjort en skattepolitik med oplysning om dens tilgang til governance og tax risk management? Mulighed for ekstrapoint: Er det oplyst hvem i bestyrelsen, som har ansvaret i forhold til udarbejdelse og efterlevelse af skattepolitikken?
Yderligere info: Muligheden for ekstrapoint er inspireret af vejledningen fra Fair Tax Foundation, hvor der gives point til selskaber, der officielt har udpeget et bestyrelsesmedlem som værende ansvarlig for virksomhedens skattepolitik. Fair Tax Foundation leverer i den forbindelse følgende (i vores øjne overbevisende) begrundelse: “Strong governance frameworks facilitate the effective implementation of policy within a business. Board oversight is essential for robust governance. The designation of a named board director provides solid accountability and demonstrates how serious the business views responsible tax conduct.”
2: Skattelylande: Er det eksplicit oplyst, hvorvidt selskabet har aktiviteter i skattelylande? Mulighed for ekstrapoint: Oplyser selskabet hvilke skattelylande, det har aktiviteter i, indenfor hvilke områder og hvorfor?
Yderligere info: Oliegiganten Shells rapporteringspraksis er et eksempel på, hvordan en virksomhed, der eksplicit oplyser, at den opererer i skattelylande, kan opnå ekstrapoint under målepunkt 2. Bemærk desuden, at virksomheder, der eksplicit oplyser, at de ikke har aktiviteter i skattelylande, automatisk tildeles ekstrapoint under målepunkt 2.
3: Skatteincitamenter: Er det tydeligt oplyst, hvordan selskabet forholder sig til skatteincitamenter? Mulighed for ekstra point: Oplyser selskabet hvilke områder, selskabet benytter sig af disse skatteincitamenter?
Yderligere info: Virksomheder, der ikke blot oplyser, at de benytter skatteincitamenter, men også specificerer hvilke skatteincitamenter, de gør brug af, tildeles et ekstra point, da en sådan specificering øger gennemsigtigheden omkring selskabets skatteforhold. I sidste års rating var der en del selskaber, der opnåede ekstrapoint under dette punkt – det gælder eksempelvis Grundfos, der i sin skatterapport for 2021 blandt andet oplyser: ”We will accept and utilise tax incentive, relief etc. offered by authorities to support local development where the incentives are generally accessible and where the use is comfortable within the intention of the law, and the establishment of businesses are not driven by these opportunities. As an example, we are making use of the super deduction of R&D costs at 130% in Denmark FY 2020.”
Læs hele artiklen her .
Claus Strue Frederiksen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.