Fra AL Jazeera bearbejder til dansk
Tidligere advarede IRGC: “Hvis aggressionen gentages, vil reaktionen være bredere.” Denne bredere reaktion er kommet i løbet af natten til søndag morgen: Teheran angriber Bahrain og Kuwait efter at USA bomber den iranske kyst , rapporterer Al Jazeera:
Luftalarmer hyler i Bahrain, mens Kuwaits militær siger, at dets luftforsvar reagerer på “fjendtlige missil- og dronetrusler “ .
Iranske statsmedier bekræfter også den nye ‘gengældelse’ for begrænsede amerikanske luftangreb i løbet af de sidste to dage, oprindeligt udløst af iranernes forsøg på at håndhæve ‘kontrollen’ over Hormuzstrædet ved at angribe ikke mindre end to udenlandske skibe på lige så mange dage.
Seneste via samme publikation:
- USA har bombet Iran for anden dag og ramt byen Sirik, Bandar-e Lengeh og Qeshm-øen efter et droneangreb på et kommercielt fartøj nær Hormuzstrædet .
- Israel har bombet det sydlige Libanon og dræbt mindst én person, dagen efter at have underskrevet en rammeaftale med den libanesiske regering om at afslutte fjendtlighederne.
- Den libanesiske præsident Joseph Aoun beder Trump om at hjælpe med at forhindre israelske overtrædelser , da Hizbollah afviser aftalen med Israel og beskriver den som “en overgivelse af suverænitet”.
En ubekræftet, ny video viser nogle af de seneste amerikanske handlinger langs Irans kyst i en stadig større sammenhæng:
Iran truer med at trække sig fra fredsaftalen, hvis bombningerne fortsætter :
IRGC siger, at fjenden – USA – bør vide, at brud på våbenhvilen er imod den første bestemmelse i aftalememorandummet og vil føre til en fuldstændig standsning af processen .
Det advarer tydeligt USA om, at hvis disse angreb fortsætter, vil aftalememorandummet og de igangværende forhandlinger gå i stå .
CENTCOM har offentliggjort optagelser fra sin tidligere bølge af angreb på Iran lørdag:
* * *
Opdatering 1930ET) : Pentagon har forsøgt at udligne stillingen endnu engang, efter at Iran angreb et andet handelsskib i Hormuzstrædet på under 48 timer lørdag.
Sent på dagen udførte det amerikanske militær flere luftangreb mod “flere mål i Iran” . Ifølge en ny erklæring fra CENTCOM:
Efter gårsdagens amerikanske angreb som reaktion på det iranske angreb på M/V Ever Lovely fik Iran en chance for at overholde våbenhvileaftalen, men valgte ikke at gøre det, da dets styrker affyrede en envejsangrebsdrone, der ramte M/T Kiku i morges klokken 4:30 ET. Tankskibet under Panama-flag var på vej gennem Hormuzstrædet med mere end to millioner tønder råolie.
CENTCOM-styrker iværksatte i dag angreb som direkte reaktion på den fortsatte iranske aggression mod kommerciel skibsfart. Amerikanske militærfly angreb iransk militær overvågningsinfrastruktur, kommunikationssystemer, luftforsvarsanlæg, droneopbevaringsfaciliteter og mineudlæggerkapaciteter.
Kommercielle skibe fortsætter gennem Hormuzstrædet. Amerikanske styrker forbliver årvågne, dødbringende og klar.
Mens begge sider har beskyldt den anden for at bryde våbenhvilen, har ingen af siderne endnu vist sig parat til bare at trække sig fra den underskrevne amerikansk-iranske aftalememorandum – selvom forpligtelserne glider væk.
* * *
Der er sket en del eskalering i de sidste 48 timer, startende da Teheran torsdag angreb et handelsskib i Hormuzstrædet, hvorefter det amerikanske CENTCOM ved udgangen af fredag bekræftede en række nye angreb på iranske missil- og droneopbevaringssteder samt kystnære radarinstallationer, angiveligt på Sirik-øen nær Hormuzstrædet.
Med henvisning til torsdagens angreb på et fartøj ud for Oman kaldte Pentagon det i fredagens erklæring et “kraftfuldt svar på gårsdagens angreb” . Tidligt lørdag havde Iran gengældt og iværksat et nyt droneangreb på Bahrain . Derudover blev et andet skib i Hormuzstrædet angrebet separat lørdag .








