Hvor hårdt bliver det? Efter at Mærsks topchef Søren Skou har leveret det 16. kvartal i træk med vækst i indtjeningen vender udviklingen nu – og ganske markant. Traditionelt har virksomheden over årene været præget af drastiske op- og nedture. Men ledelsen har tillid til, at de seneste års transformation af virksomheden i retning af logistik vil give mere stabilitet og bære Mærsk trygt igennem en makroøkonomisk nedtur, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Analytikerne venter en hård nedtur: A.P. Møller-Mærsk (Mærsk) vil i 2023 og 2024 komme ud for et tilbageslag, der kan skære op mod 200 mia. kr. af det driftsoverskud, der i 2022 sikkert rammer op over forbløffende 225 mia. kr. Det vil blive dramatisk efter 16 kvartaler, der målt mod året før har vist indtjeningsvækst og et tredje kvartal 2022, der har leveret en enestående indtjening.
Den begyndende nedtur blev i den forgangne uge illustreret af Drewrys, der betegner sig som supply chain advisors. Drewrys globale containerindeks udviste i ugen et fald på 9 pct. og nåede dermed 70 pct. under niveauet for blot ét år siden.
Tidligere har nedture i markedet ført til betydelige underskud i containerrederiet Maersk Line, sådan som det for eksempel skete i 2016. Men Mærsk er sandsynligvis ikke længere en virksomhed, der kan blive kastet helt så voldsomt rundt af de globale konjunkturer som tidligere. For det første har A.P. Møller-Mærsk aktivt medvirket til at omskabe hele branchens forretningsgrundlag. For Mærsk har bidraget til de seneste års omfattende konsolidering været købet af Hamburg Süd i 2017 og det fortsatte samarbejde med sin større konkurrent MSC. De store enheder har i sig selv givet de containerrederier en stærkere forhandlingsposition overfor kunderne.
For det andet har Søren Skou og ejerne i A.P. Møller Holding omskabt og fokuseret koncernen. Den traditionelle søtransport af containere er blevet suppleret med en stadig voksende logistikdel, der i år vil nå en årlig run rate på omkring 17 mia. dollar og i midten af årtiet kan blive større end søtransporten.
Ved hjælp af logistikken skal Mærsk kunne levere hele transportløsninger og knytte kunderne tættere til sig.
Ifølge Søren Skou har et hovedmål med den strategiske transformation netop været at bryde ud af op- og nedturene i shipping og opfattelsen af containertrafik som en commodity.
Om det vil virke, skal nu vise sig. Mange iagttagere venter under alle omstændigheder en meget markant nedgang i indtjeningen. Branchen har – som den plejer, når det går godt – bestilt mange nye skibe under opturen.
Men hvis branchen, og altså også Mærsk, navigerer klogt gennem nedturen, kan den undgå det værste. Tiden er nu inde til at skære i kapaciteten, og det sker allerede på nogle af de vigtigste ruter.
Ifølge Drewry vil der kunne opstå en massiv vækst i kapaciteten på 34 pct. i 2023, hvis alle nye skibe bliver leveret til tiden, hvis der ikke er kødannelser foran havnene, og hvis ingen skibe bliver oplagte. Mærsk vil selv bidrage til den øgede kapacitet med sine efterhånden 19 bestillinger på store skibe, der kan sejle på metanol.
Det er sandsynligt, at markedet ikke crasher, sådan som det tidligere er sket. Det vil være muligt for de rederier, der manøvrerer dygtigt, fortsat at tjene flere penge, end de gjorde før covid-epidemien. Konsolideringen gør det mere sandsynligt, at markedsdeltagerne vil opretholde mere disciplin, som de gjorde i 2020, hvor de oplagde op mod 13 pct. af kapaciteten.
Mærsk står finansielt stærkt efter to exceptionelt gode år. Koncernen kan, forsikrer ledelsen, gennemgå en længere global afmatning samtidig med, at den kan opretholde en solid BBB-kreditrating, købe aktier tilbage, betale et udbytte på 30–50 pct. af resultatet, implementere sin strategi og gøre virksomheden i stand til at udnytte de muligheder, der måtte vise sig.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.