Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Tema: Q1-regnskaber – Pandora: Lacik har vigtige strategikort i baghånden

Morten W. Langer

onsdag 15. maj 2024 kl. 11:10

Alexander Lacik

Smykkekoncernen Pandora, der igen fremlagde et stærkt kvartalsregnskab, styrer direkte mod toppen af den udmeldte årsforventning. CEO Alexander Lacik holder endda vigtige strategikort i baghånden: Nemlig udrulningen af strategiplanen om at supplere med de nye smykketyper øreringe, ringe og perler, som skal gøre Pandora til et fuldtonet smykkebrand. Chefredaktør Morten W. Langer har kigget på Pandoras Q1-regnskab.

Pandoras ledelse formår hele tiden at holde nye vækstdrivere i baghånden, hvor det virker som om, at de holdes parate, hvis den traditionelle forretning begynder at skuffe. Indtil videre har der ikke været behov for at accelerere de nye Essence-kollektioner, som inkluderer nye smykketyper i sortimentet, og ej heller at accelerere satsningen på salg og markedsføring af laboratoriefremstillede diamanter.

Pandora leverede i Q1 organisk vækst på hele 18 pct. i forhold til samme kvartal sidste år. Fremgangen var i høj grad trukket af mersalg på det tyske marked og stærk fremgang på det store amerikanske marked, hvor smykkekoncernen tager markedsandele fra konkurrenterne.

Selvom Q2 og Q3 bliver lidt vanskeligere på grund af stærkere sammenligningskvartaler fra sidste år, lugter meget af, at ledelsen kommer til at levere i toppen af den udmeldte opjusterede forventning til salgsvæksten på 8-10 pct. Ledelsen betoner ovenikøbet, at bunden af forventningen afspejler, at det makroøkonomiske miljø forværres senere på året.

Med åbning af nye forretninger, blandt andet i Japan og Korea, venter ledelsen alene herfra salgsvækst på fire procentpoint. Alene i år ventes åbnet 100 til 175 nye forretninger. Og Kina er endda fortsat delvist på venteposition for at genstarte forretningen. ”Slowly, slowly, we’re starting to find a better model for China”, sagde Alexaner Lacik på det seneste investormøde.

Vejen frem ser altså solid og positiv ud. Men der kan være meget mere i vente.

For det første afventer udrulningen af Essence-kollektionerne, der skal positionere Pandora som et bredt smykkebrand i den strategi, det endelige startsignal. Strategien, der hedder Phoenix, skal ændre opfattelsen af Pandora fra charms & bracelets til et komplet smykkebrand.

Ledelsen præsenterede sidste år på en kapitalmarkedsdag den nye plan, som så småt er blevet markedstestet fra starten af 2024. Men indtil videre er det kun sket i Holland, hvor resultaterne efter det oplyste er gode. Men Pandoras ledelse var på investormødet ikke meget for at fortælle om de konkrete planer.

Analytiker Lars Topholm fra Carnegie stillede følgende spørgsmål om den nye Essence kollektion: ”You’ve been trialing that in Holland, and I understand you were going for a global launch in June, so with effect in H2 this year. Can you give some details on how this collection has performed in Holland, such as share revenue?”

Svaret lød lidt vævende, at “there was good incrementality coming through from the launch. Exactly how much cannibalization? I mean it is very difficult to assess.” Og omkring timingen for et bredere geografisk launch af Essence, svarende ledelsen, at ” we have a little bit vague on it because, of course, we know, but as you know, we normally don’t want to put a date on it for competitive reasons.” Erfaringerne fra Essence er dog indtil videre begrænsede, da salget i Q1 kun var én mio. kr.

For det andet forgår udrulningen af salget af de laboratoriefremstillede diamanter indtil videre afdæmpet. Ledelsen oplyser, at salget steg 87 pct. i Q1 i forhold til samme kvartal sidste år. Ifølge investorpræsentationen var salget i kvartalet 63 mio. kr. mod 34 mio. kr. for et år siden.

På investormødet sagde Alexander Lacik, at (frit oversat): ”For vores Lab-Grown Diamonds gør vi fortsat fremskridt med 87 pct. like-for-like vækst. Dette hjælpes på vej af udvidelsen af det sortiment, vi havde sidste år i 3. kvartal, som vi stadig er ved at annualisere. Vi har stadig meget at lære og optimere her. Vi er overbeviste om, at vi har en stor rolle at spille på markedet for Lab-Grown Diamond, og Pandora er det brand, der kan demokratisere denne kategori.”

Videre sagde han om diamantforretningen: ”En fordel ved vores tilstedeværelse i Lab-Grown Diamonds er, at vi har set en positiv hallo-effekt på brandet som helhed. Vi kan se dette tydeligt i Nordamerika fra data, hvor overvejelsen om at købe Pandora-smykke er steget, siden vi udvidede vores Lab-Grown Diamond-sortiment. Så der er flere fordele ved at være til stede i denne kategori, og det løfter klart vores fulde smykkebrandløfte.”

Morten W. Langer

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank