Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Tema: Q4-regnskaber – DSV på vej tilbage til mere normale tilstande

Steen Albrechtsen

fredag 10. marts 2023 kl. 11:30

Tema: Q4-regnskaber – DSV på vej tilbage til mere normale tilstande

At ledelsens forventning til et indtjeningsfald på 29-37 pct. i 2023 førte til en kursstigning på otte pct. i DSV-aktien ovenpå regnskabet for 4. kvartal kan virke lidt kontraintuitivt. Der er dog mening med galskaben, for investorer og analytikere har længe forstået, at 2022 var helt unikt, skriver redaktør Steen Albrechtsen i denne analyse.

At 2022 var et fantastisk år for rederier og mange andre aktører på det globale fragtmarked er ikke længere en nyhed. Også mellemmænd som DSV formåede i udstrakt grad at hive en god indtjening i land, omend ikke på niveau med ejerne af de reale aktiver. Det ses ganske tydeligt i DSV’s udmelding for 2023, som blegner en del i forhold til de realiserede resultat i 2022. DSV leverede et EBIT-resultat på 25 mia. kr. i 2022, men ledelsen forventer kun et resultat på 16-18 mia. kr. i 2023. Konsensus hos analytikerne lå på 16,8 mia. kr. inden regnskabet og dermed umiddelbart lige midt i intervallet. Man behøver dog heller ikke have fulgt DSV længe for at vide, at ledelsen har tendens til at være konservativ i dens udmeldinger og ofte opjusterer hen over regnskabsåret. Derfor var 2023-udmeldingen til den gode side.

Også med tanke på de opstillede forudsætninger for 2023-forventningen: Der ventes et volumenfald på 2-5 pct. i Air & Sea-divisionen og en flad til lav encifret nedgang i Road og Solutions. Der ventes altså en tilbagegang, hvilket er lidt overraskende, når den overordnede forventning samtidig er en vækst på 2-3 pct. i det globale BNP.

Det er en sjældent stor manko, for normalt er der en solid sammenhæng mellem væksten i økonomien og væksten i transportbehovet. Hovedforklaringen er en udbredt forventning om nedbringelse af lagre, nu hvor de globale forsyningskædeproblemer er ved at være historie mange steder og i mange sektorer, og en vis økonomisk afmatning også er i gang.

Lagernedbringelsen var allerede i gang i slutningen af 2022, og den udvikling forventes at fortsætte ind i 2023, men med en vending i 2. halvår 2023.

Så selvom mange sandsynligvis stadig forbinder DSV med lastbiler på motorvejene, er det altså langt fra det reelle billede. Den forretning dækkes af road-divisionen, som faktisk er blevet den mindste i DSV målt på indtjening.

Det blev faktisk ”kun” til et bidrag til koncernindtjeningen på 2 mia. kr. i EBIT i 2022, selvom omsætningen blev løftet med 16 pct. til 41,5 mia. kr.

Ledelsen bekræftede 2026-målsætningerne fra kapitalmarkedsdagen i juni 2022, hvor der blev talt lidt mere uformelt om en målsætning på minimum 20 mia. kr. i EBIT fra den nuværende forretning. Uden at der var en klar afvisning, fornemmede vi en anelse mere forsigtig tilgang på telefonkonferencen, da de 20 mia. kr. blev bragt op. Det blev understreget, at forventningen byggede på fortsat volumenvækst, og det er næppe tilfældet for tiden.

Vi ser det dog som vanlig forsigtighed og noterer, at konsensus lige nu faktisk allerede peger i retning af et EBIT-resultat på 20,2 mia. kr. i 2025. For 2023 og de kommende år ses nu en Earnings Per Share på 60 kr. og stigende. Kurs 1200 modsvarer en Price/Earnings på 20, hvilket for tiden stadig må anses som værende til den høje side i forhold til meget andet.

Det ændrer dog ikke på vores tiltro til aktien, og estimaterne for de kommende år kan blive ændret markant som følge af nye værdiskabende opkøb. Vi forventer volumenvækst fra 2. halvår, og det vil tiltrække investorer til den solide vækstorienterede investeringscase, som DSV repræsenterer. En bedring i de makroøkonomiske faktorer vil naturligvis være ekstra benzin til DSV’s indtjeningsmotor. Selvom det næppe er overraskende, så taler det nok engang til DSV’s fordel, at man ikke i lyset af de gode tider kastede sig ud i hasarderede opkøb. Der blev holdt igen, og hele det store overskud er i praksis udbetalt til aktionærerne via aktietilbagekøb.

Den seneste tid har opkøbsspekulationerne været tiltagende og især handlet om et eventuelt køb af DB Schenker, som er Deutsche Bahns logistikenhed. DSV har erklæret sig klar til nye opkøb ovenpå en vellykket integration af det store GIL opkøb. Regnskabet og telefonkonferencen bragte ikke afgørende nyt på det område udover en konstatering af, at sælgere og købere stadig skal rykke noget tættere på hinanden førend eventuelle opkøb vil være mulige.

Det blev udlagt som alt for høje prisforventninger hos sælgerne ovenpå de stærke – men enkeltstående – resultater i 2022. Heri lå også en slet skjult konstatering af, og klap på egen skulder over, at man hos DSV havde fastholdt sin kapitaldisciplin, og ikke købte op for enhver pris.

Steen Albrechtsen

SA og/eller nærtstående ejer aktier i DSV

Temaet om Q4-regnskaber har strakt sig over to uger – læs de øvrige artikler fra denne uge:

Vækstkometen ChemoMetec bremser hårdt op

Lægger GN Store Nords ledelse op til et pokerspil?

Omkostningsbesparelser rammer Ambus kvartalsregnskab

Og fra sidste uge:

Ny Mærsk-CEO vil udnytte nedgang til at styrke markedsposition

Indisk ballade kan accelerere globalisering af Carlsberg

Lars Larsen Group: lageropbygning koster dyrt på pengestrøm

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Direktør for Forsvarsministeriets Personalestyrelse
Region Hovedstaden
Finance Controller – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Er du økonom, og drømmer du om at bidrage til et bedre sundhedsvæsen og være tæt på beslutningerne på en af landets største børne- og ungeafdelinger?
Region Hovedstaden
Erhvervsministeriet søger kontorchef til analyse på det erhvervsøkonomiske område
Region Hovedstaden
Udløber snart
Leder af Løn og Vilkår
Region Hovedstaden
Udløber snart
Økonomikonsulent til fagforbund
Region Hovedstaden
Udløber snart
Forsker eller seniorforsker til økonomiske analyser af arbejdsmarked, sundhed og arbejdsmiljø
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank