Med udsigt til en fuld overtagelse af aktiviteterne i Indien kan Carlsberg igen ekspandere efter den metode, som gruppen tålmodigt har anvendt i flere årtier: Først oprettes joint ventures, som Carlsberg siden overtager fuldt ud. På den baggrund kan en overtagelse i Indien – trods en konfliktpræget baggrund – ses som en styrkelse af Carlsbergs globale position og som et skridt væk fra afhængigheden af Rusland og Kina, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Carlsberg kan nu gøre det igen: Købe en partner ud af et stort joint venture på et vigtigt marked. En efterhånden forbitret uenighed mellem Carlsberg og koncernens partner i Indien vil efter al sandsynlighed medføre, at koncernen køber partnerens ejerandel på 33 pct. Foreløbig er mæglere nået frem til en pris på 5.188 mio. kr. – et beløb, som Carlsberg finder for højt.
Carlsbergs årsrapport førte til et kursfald på omkring tre pct. som følge af en meget afdæmpet prognose for 2023 efter den stærke fremgang i 2022. Men underliggende rummer 2023 en afgørende strategisk mulighed: De russiske aktiviteter har siden Carlsberg i 2008 ganske dyrt købte sig til den fulde kontrol reelt udviklet sig særdeles skuffende. Væksten blev slet ikke, hvad man ventede for 15 år siden. Så hvis Carlsberg nu får solgt Carlsberg i Rusland og i stedet kan sætte milliarderne i det indiske marked, så er det ikke udelukkende skuffende.
I takt med, at koncernen nu også er begyndt at satse mere i Nordamerika (Canada foreløbigt), vil koncernen kunne blive mindre afhængigt af markeder, der som det russiske og kinesiske hurtigt kan give politiske og imagemæssige problemer. Foreløbig har udsigten til at skulle af med et milliardbeløb i Indien fået Carlsberg til at indstille et forventet tilbagekøb af aktier.
Det har skuffet markedet, men fuld kontrol og et endeligt farvel til en stor besværlig minoritetsaktionær kan imidlertid give den danske drikkevarekoncern mod til at satse mere målrettet på det indiske marked, som Carlsberg selv betegner som meget lovende.
Overordnet kan Carlsberg med en eventuel fuld overtagelse i Indien mere målrettet og rationelt udnytte dette voksende marked. Carlsberg har i tidens løb indgået joint ventures med blandt andre norske Orkla, britiske Tetley, britiske Scottish & Newcastle, thailandske ThaiBev og de kinesiske Lanzou og Chongqing drikkevaregrupper. Mange af disse joint ventures har ført til, at den danske bryggerikoncern er endt med at overtage det hele.
Nogle forsøg på at ekspandere med joint ventures er dog også slået fejl, og det har demonstreret, at disse samarbejdsprojekter også indebærer alvorlige risici. Det gælder i særdeleshed forsøget på at skabe et stort asiatisk joint venture i samarbejde med Thaibev for tyve år siden. Der er helt særlige udfordringer i joint ventures, som indebærer at Carlsberg ofte har skullet binde en betydelig kapital i foretagender, som koncernen ikke havde fuld kontrol med. Når Carlsberg i så høj grad har benyttet sig af joint ventures, så skyldes det blandt andet, at koncernens kapitalstyrke i lang tid var begrænset af, at Carlsbergfondet skulle eje mindst 50 pct. af kapitalen. Fundatsen blev i 2007 ændret til mindst 50 pct. af stemmerne.
Dengang blev ændringen – i hvert fald delvist – forklaret af den daværende Carlsberg-formand Povl Krogsgaard Larsen med, at Carlsberg helst vil undgå joint venture-partnere. Dengang kunne man forstå på meldinger fra Carlsberg, at netop joint venturet med Orkla var et eksempel på, hvor svært det var for to partnere med vidt forskellige strategier og kulturer at drive en virksomhed sammen.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.